יום חמישי, 4 באוקטובר 2012

שימוש בלוח משימות אגילי על מנת להניע דיאלוג משפחתי בריא יותר

לוח המשימות האג'ילי בבית, אינו משמש רק בשביל לעקוב אחר מטלות הבית או המשימות היומיות. זהו גם תמריץ מצוין למשפחה להתחיל לדון בכל מיני נושאים מעבר למשימות מעצבנות שלעולם לא מצליחים לגרום להם לקרות. האג'ייל בבית משתמש בלוח המשימות ואוסף את כולנו כמשפחה סביבו. לוח המשימות הוא רק כלי, כלי שמניע דיאלוג משפחתי.

























לרוב לפני שמתחילים להשתמש בלוח משימות משפחתי, בני המשפחה מדברים בעיקר על משימות כאשר הם  צריכים לעשות אותן, או כאשר היו צריכים לעשות אותן ומאיזושהי סיבה הן לא נעשו. לדוגמה : שעת שינה מתקרבת וצריך לצחצח שיניים (עכשיו!). זו יכולה להפוך להיות המשימה היחידה שאנחנו מדברים וחושבים עליה והיא יכולה לתפוס מקום בזמן ובשיח המשפחתי הרבה מעבר לחשיבות שלה. לוח המשימות מאפשר לנו לראות לא רק את המשימות שאינן מתבצעות, הנוטות לקבל יותר תשומת לב ממשימות אחרות תשומת הלב שלנו למשימות אלה, שאינן מתבצעות, עלולה גם לסמן חבר אחד של המשפחה כבעייתי, היות והרעש ותשומת הלב למשימות שלו הם הגדולים ביותר מכל האחרים.  אתם הרי יודעים איך זה, כשהורה מגיע הביתה אחרי יום ארוך, ומיד מאבד את קור רוחו לגבי משימות שלא הושלמו באותו היום, מה שיכול להפוך לסצנה שמאפילה על כל דיון אחר



















לוח המשימות, בהפעלתו בבית עם המשפחה,  מאפשר לנו להפריש זמן מסוים לדבר על המשימות, ועוזר לשים בפרופורציה את הפעילויות שלא הושלמו.

לוח המשימות האג'ילי מאפשר לנו גם לראות את ההצלחות, ולתת משוב היכן שצריך.

ככל שהזמן עובר, וככל שהמשפחה מתחילה להתרגל לרעיון השימוש בלוח המשימות, לדבר על המשימות היומיומיות בזמן מסוים במהלך היום ולהתמודדות עם אותן משימות אחת אחת.  המשימות מתחילות להיפתר ומפסיקות להיות כל כך דחופות, בוערות או בעייתיות, מה שמשאיר לנו מקום לדבר על דברים אחרים.  לפתע נוצר לנו זמן. זמן לדבר עם הילדים שלנו על דברים שאנחנו באמת רוצים לדבר איתם, כמו ערכים, עניינים חברתיים, וכן הלאה. כל אלו קורים פתאום ללא התייחסות לנושאים אלו כבעייתיים. הם פשוט הפכו לחלק מהזרימה הטבעית של השיח המשפחתי. אנחנו והילדים מתחילים להתייחס אל הנושאים ה"חדשים" כמו אל כל משימה אחרת

הפעלת האג'יל בבית עם המשפחה מרכז אותנו אל תוך זמן שיחה יומי. אנחנו (ההורים) וילדינו, כולנו ביחד נפגשים על מנת לשוחח. אמנם הנושא הוא משימות, אולם הערך המוסף מסתבר גדול הרבה יותר. לעובדה שאנחנו מדברים עם הילדים על המשימות יש השפעת מרגיעה על הילדים, לפעמים רק בשל העובדה שהקדשנו זמן, כהורים,  לדבר על מה שקורה איתם בבית, בבית הספר אן עם חברים. גם אם זה רק 15 דקות, זו שיחה איתנו, ההורים, אשר יש לה ערך מוסף עצום בפני עצמה.

לאחר שמפעילים את האג'יל בבית במשך כמה שבועות, לוח המשימות מתחיל לקבל אופי שמשקף את המשפחה המפעילה אותו. לפעמים אפשר אפילו לומר, שמצב הרוח הייחודי של המשפחה מוצג על גבי הלוח ובא לידי ביטוי בצבעים, בנושאים ובצורה שלוח המשימות מקבל בבית.

לוחות המשימות שונים ממשפחה אחת לאחרת. הם שונים בהיכן שהם מוצגים ובנושאים שמוצגים, אולם הדברים החשובים נשארים זהים, התקשורת סביב המטלות היומיומיות המאפשרת שיח משפחתי.

הנה דוגמה למשפחה שממש נהנית להפעיל את האג'יל ולהשתמש בלוח משימות.















לוח המשימות במקרה זה הוא קיר, שבו הילדים יכולים לפעול. הם מזיזים ומוסיפים משימות. משנים את הלוח על פי צורכיהם  וטוב שכך.
המשימות מושקעות, מפורטות וברורת.

לוח משימות אישי:

למרות שלוח כזה מייחד בן משפחה ספציפי, כשילד יוזם לוח משימות משלו הוא בעצם מזמין אותנו אל תוך שיח.


























ואל תשכחו להנות מהדרך J





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה