יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

קווים מנחים 8# - קודם כל תרגעי ! שינוי ככלי לצמיחה אישית.


"הדרך היחידה לנבא את העתיד, היא להיות בעל הכוח לעצב אותו"  פיטר דרוקר.

כמה פעמים תכננו משהו ותכניותינו השתנו ? למעשה, השאלה הנכונה יותר צריכה להיות: כמה פעמים תכננו משהו והתכנית לא השתנתה, נשארה כפי שהיא ומולאה במדויק על פי התכנון ללא הפרעות ושינויים מבחוץ?  אני מניחה שהתשובה לשאלה השנייה היא " מעט מאד, אם בכלל".  לרוב, יש צורך להתאים את עצמנו שוב ושוב למציאות שמשתנה. וכמה פעמים באמת הקשבנו למשובים הזורמים אלינו מהמציאות, אבל באמת הקשבנו, הסקנו מסקנות אמיצות ופעלנו בהתאם?  וכמה פעמים חיכינו שמשהו יקרה ולא גרמנו לו לקרות ?
אתם לא צריכים לענות לי על זה, תענו לעצמכם.
אנו חיים בתקופה מלאת גירויים ושינויים. כל יום יש משהו חדש או משהו שקורה. מחלק מהדברים אנו בוחרים להתעלם ולא להתייחס, אולי כי הם פשוט אינם נוגעים לנו ישירות או שאינם משפיעים עלינו או מכל סיבה שהיא. ובחלק מהדברים נבחר לטפל. לפעמים, לא לעשות כלום יכול להיות משהו מבורך ולעתים טעות גדולה. אולם, על מנת שנוכל לייצר תזוזה עצמית וצמיחה עצמית עלינו להתאים עצמנו לסביבה משתנה, לא רק כמגיבים אלה גם כמובילים.
כחלק מהשיטה האג'ילית ,כקו מנחה אני מציעה להתייחס לשינוי כחלק מהמציאות שלנו ורצוי שתהייה לנו היכולת להתאים עצמנו למציאות משתנה במינימום נזק ובמהירות. אנו גם מאמינים שהחיבור למציאות וההקשבה אליה מאד חשובים על מנת שנוכל לצמוח ולהשתנות אם צריך. ועל כן אנו נקבל שינוי בברכה ונכין את עולמנו להתמודד עם עולם מלא בשינויים. כמו כן נבין את יתרונות השינוי ואת הפוטנציאל שלו לצמיחתנו . לא רק שלא נברח ממנו אלה אפילו נאמץ אותו,  ניזום אותו בעצמנו וננהל אותו ככלי לצמיחה.
 מילון אבן-שושן: שינוי = הפיכה למצב שונה או לתנאים אחרים, חילוף, תמורה, המרה.
 אני אנסה להתמודד בפוסט הזה עם סוגים שונים של יזום שינוי.
  • העובדה כי ישנם סוגים שונים של אירועים  צפויים ושאינם צפויים, כל אחד שונה ודורש התמודדות אחרת.
  • התמודדות עם פידבקים הבאים מהמציאות בעקבות פעולות שאנחנו עושים או תהליך שאנחנו עוברים.
  • אם אני לא רוצה, אני לא אשתנה.

שינוי ידוע מראש: דוגמה נפלאה לשינוי יכולה להיות , לידתו של ילד חדש במשפחה. זהו שינוי עצום. שינוי שדורש התנהגות אחרת מכל אחד מחברי המשפחה, בשעות השינה, בערנות, בתקציב שדורש עכשיו מרכיבים אחרים, בסדר היום... אפילו הילדים הבוגרים צריכים להתרגל ואנו צריכים לשנות את הגישה שלנו אליהם בעקבות התינוק החדש. יש בזה מרכיבים טכניים ומרכיבים רכים. להמשיך בסדר יומנו כפי שהיה עד כה  אינו יעיל.  הדוגמה הזו היא מאד הגיונית וברורה.. ואנו פחות או יותר מבינים שנצטרך עכשיו לעשות דברים אחרת או להתארגן אחרת. ועדיין, זה לא יהיה קל.
 שינוי כתוצאה מתהליך (ידוע מראש) : זיקנה, למשל.
הפתעות : לא כל השינויים ידועים מראש, חלקם יכולים להיות מאד מפתיעים ומעצבנים. מה קורה כשהמנהל שלי נותן לי משימה, ובחצי הדרך מבקש לשנות אותה כך שכל הערכת הזמנים שלי משתנה? וכל מה שעשיתי עד עכשיו צריך לגם כן להשתנות? רק לכעוס ולרטון לא יביא אותי לשום מקום.  יתכן כי הוא שינה את תוכן המשימה מפני שמשהו השתנה אצל הלקוח או שהוא לא תכנן טוב מספיק.. או מכל סיבה שלא תהייה . כדאי מאד שבמקרה כזה אני אפתח את היכולת להתאים את עצמי, להבין מה קרה בדיוק ומה צריך לעשות כדי שזה לא יקרה שוב.
 שינוי מפתיע יכול להיות גם שתכננתי טיול ולפתע היה מזג אויר שלא אפשר לי להמשיך בטיול?!  
או מחלה (חס וחלילה). סוג של שינוי שדורש מאיתנו התארגנות לגמרה שונה ממה שהייתה עד היום, למען מטרה אחרת.
שינוי יכול להיות גם משהו שנוכל לצפות שיחזור על עצמו, כמו : ילד חולה בבוקר שמאלץ אותנו להישאר בבית ולשנות תכניות  אנחנו יכולים להתעלם ממנו, לתת לילד תרופה ולשלוח אותו לגן, ואחרי זמן מה יקראו לנו באמצע יום העבודה. יוצא שהילד סבל, לנו לא היה נעים וברור גם לנו וגם לגננת שככל הנראה שלחתי ילד חולה לגן.  אני יכולה גם ללמוד מאירוע כזה שבא והופך לי את סדר היום, נכון ?!  אולי אני אפילו יכולה להנות ממנו? וכדאי מאד שאדע איך לנהוג בפעם הבאה.
שינוי יכול להיות משהו גדול, כמו שינוי קרירה, שינוי של מנהל בעבודה, או שינוי תפקיד.  שאולי אני יכול להתכונן, אולם גם כאן, לא משנה כמה אני אתכנן , כל צעד שלי ידרוש בחינה מחודשת והתאמה לצעד הבא. שהרי אם שינוי קרירה היה דבר כל כך קל, ברור ומחושב מראש הייתי יכולה לעשותו בקלות במספר צעדים.
 וכמובן, שינוי שאני אזום כי אני אבין שבלי זה, אני לא אזוז קדימה במרחב שלי או בתחום מסוים בחיי. סוג זה של שינוים אינו קל כלל ועיקר. הללו, הם מיוחדים מאד.
אז הנה כמה טיפים, אשר התשתית האג'ילית מאפשרת בצורה טבעית, להתמודד עם שינוי ולהשתמש בו ככלי לצמיחה.

1.      אם תרצה , זה יקרה. "כשאנשים מוכנים לכך, הם משתנים. הם לעולם לא עושים זאת לפני כן ולפעמים הם מתים לפני שיספיקו להיות מוכנים לשינוי. לא ניתן לגרום לאדם להשתנות אם אינו רוצה בכך ממש כמו שאי אפשר לעצור אדם מלהשתנות כאשר הוא חפץ בכך". אנדי וורהול
 אולם, אפשר להקל עלי לרצות להשתנות. כשהוא קל לעיקול, שינוי יהיה גם קל לעשיה.  
חלק מהיכולת שלי לקבל שינוי או לשנות את עצמי  היא ביכולת שלי גם לראות לאן אני רוצה להגיע וגם ביכולת שלי להבין מהו המאמץ שנדרש ממני להגיע לשם.  כשאני רואה יעד רחוק וגדול, אני עלול לפחד. כשאני לא רואה יעד, או כשלא ברור ממה מורכבת הדרך אני עלול שוב לפחד.
הגישה האג'ילית מקלה מאד על היכולת שלנו לקבל שינוי ולהתשנות. קודם כל מכיוון שאנו מייצרים נראות קדימה, דרך החזון ומרכיביו. שנית מכיוון שאנו נחלק את הדרך לחלקים קטנים, ואנו בצורה סדירה נבחן את הדרך שלנו ונבצע התאמות קטנות לאורכה המאפשרים את השינוי.  חשיבה של צמיחה ושינוי הופכת באג'ייל להרגל, לדרך חשיבה אינטואיטיבית עד שלא שמים לב שזה מה שאנו עושים.
אולם, לא משנה איזו שיטה נבחר, אם לא תרצה, זה לא יקרה.

2.      נקבל שינוי בברכה. אני נזכרת בבדיחה ששמעתי מאד מזמן (ואני אשנה אותה קצת כדי לא לפגוע ברגשות של איש) . איך מתחיל מתכון לעוגה עבור אישה היסטרית? " קודם כל תרגעי". ולכן קודם כל נרגע ונבין, דרך הראש והשכל הישר ששינוי הוא חלק מהמציאות.
 מעצם ההבנה שאנשים טועים, נסיבות משתנות, ושינויים תמיד יקרו, נוכל לקבל ולייצר דרכי התמודדות טובות יותר. לא רק שנבין אלא נתייחס לשינוי בצורה חיובית. בצורה של הזדמנות.
כלומר, שכשנבוא לתכנן שינוי, תזוזה או התפתחות, נבין מראש כי כל תוכנית פתוחה לשינויים.
אילו שינויים? אלו הבלתי צפויים ואלו שנדרש לעשות כתוצאה מפידבקים שנקבל מהמציאות.  כשיגיע שינוי או אתגר, נבוא לקראתו באומץ על מנת להבינו ולהביאו לכדי פתרון המתאים לנו.
3.      נצפה שינוי : אם אנחנו מתכננים משהו שחשוב לנו, כדאי שנחתור להבין מה יכול להיות שישתבש, או שישתנה...
ישנן טכניקות אג'יליות רבות להסתכל קדימה ולייצר נראות גם לבעיות שניתן לצפות אותן.  
אני מקווה, למשל,  שכשאני מתכננת חתונה לא יסגרו לי את המקום בצו בית משפט יום לפני החתונה ועל כן אני גם אברר אם למקום יש רישיון עסק בתוקף. לא את הכל נוכל לחזות מראש. ככל שמשימה מורכבת יותר ננסה לקבל פידבקים תוך כדי שלבי העשייה במקרים שהצפיה מראש אינה כדאית. 
4.      נבין את מהות ושורש האתגר העומד בפנינו ונייצר שינוי מתאים למציאות החדשה.
מה קרה? למה קרה? והאם יש צורך לפעול על מנת להשתפר שלא יקרה שוב. או לחלופין, מה אני יכול לעשות על מנת להתאים עצמי טוב יותר למצב חדש שנוצר.
למשל, הילד ישב ולמד לבחינה באנגלית ובכל זאת נכשל . מה עושים ? לא בטוח שמקור הבעיה היא שהוא לא למד. אולי הוא למד ולא יודע איך ללמוד? אולי הוא למד את הדבר הלא נכון? אולי יש לו בעיה בריכוז? לכל דבר יש מקור ולכל מקור נתאים דרך להתמודד. גם הדרך הזו תעמוד לבחינה מושכלת שלנו, כי יתכן והיא אינה עונה על הטיפול בבעיה. יתכן ונצטרך ליזום שוב שינוי על מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר.
למשל, אולי נגלה כי לקיחת מורה פרטית אינו הפתרון ההולם, כי לא חל שיפור בציונים. אולם נפעל בקצב עשיה שבו נוכל לבחון את ההתנסות שלנו ולקבל משוב מהיר מאד מהשטח שיאפשר לנו לשנות אסטרטגיה ולבחון דרך התמודדות שונה.
אולי נגלה כי ישנן בעיות הנעוצות באמונות שלנו עצמנו שמונעות מאיתנו להתקדם?  גם משם יכול להגיע שינוי.  
5.      נפתח יכולת להסתגל מהר לשינוי.  כשאני אתכנן לממש חזון, או יעד, אני אדאג ללכת בשלב המימוש בצעדים קטנים של מימוש ועשיה. וזאת בכדי שבמקרה של טעות הנזק  שלי יהיה קטן יותר ויכולת הגמישות שלי גבוהה יותר.
אני אבצע משימות קטנות ומוגדרות ואבחןן אותן במהלך הפעימה בכל יום. כך שאם מגיע פידבק מהשטח או שטעיתי בכיוון העשיה שלי אני אדע את זה מוקדם ככל האפשר ואכל לשנות כיוון באופן מייד ומהיר.
אני אעשה עצירות יזומות בסוף כל פעימה. בעצירות הללו אני אשאל את עצמי, מה אני צריכה להמשיך לעשות, להפסיק לעשות ולהתחיל לעשות.
אם נחזור לדוגמה של הילד שנכשל באנגלית. אזי אני אנסה למשך פעימה אחת או שתיים להביא שיעור עזר. א אני אבחן את ההתקדמות. אם לא יעזור, אני אנסה משהו אחר. אני בטח לא אניח מראש ששיעור עזר הוא הפתרון לכשלון במבחן באנגלית. 
6.      לא רק שלא נפחד משינוי אנו ניזום אותו באופן מודע . זאת על ידי איסוף אמיץ של מידע מהמציאות, אם על ידי בחינות קטנות של המציאות או פידבק שמגיע בעקבות דברים שעשעינו.
ככל שאני אקבל פידבקים מהשטח, אני אתרגם אותם לדברים שאני רוצה לעשות אחרת ואעשה אותם. אני גם אבין את המחיר שעלי לשלם או ששלימתי, אולם מכיוון שאני זז בצעדים קטנים, אני ככל הנראה ארכוש תחושת שליטה בשינוי ובמחיר.
להתמודד בעיני , בעיקר אומר , לבחון את התגובה שלי ואת המציאות הנוכחית מול המקום שאליו רציתי להגיע ולהתאים עצמי טוב יותר.
נניח והחזון שלי הוא לייצר איזון בין בית לקרירה, הרי שאם יש לי למשל, סדר יום עמוס ואני מגיעה הביתה מאוחר,  אני אצטרך לארגן משימות ביתיות, זוגיות ואחרות בהתאם. זה יהיה קריטי עבורי במצב שכזה להקשיב לפידבקים מסביבתי שהפעולות שלי מייצרות. לא רק להקשיב אלה גם לחפש אותם בצורה יזומה. כך  שאני אקבל פידבק מהסובבים אותי ולא רק מעצמי האם זה מצליח או בכיוון. ואז, אני אתאים עצמי טוב יותר למציאות שלי, לשעות שלי ולצרכים הספציפיים של המשפחה והקרירה שלי.

וכמובן, כדאי שגם נהנה מהדרך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה