יום ראשון, 18 בנובמבר 2012

איך נאבחן את עצמנו בקלות להשגת יעדים מתאימים להצלחה?


SWOT

אין זה מספיק להציב יעדים ומטרות, גם אם הללו מאד מכוונים למה שבאמת הייתי רוצה להשיג בחיים. אין זה מספיק גם לצאת לדרך על סמך המטרות שלי. אחד הדברים החשובים הוא להבין מה יש בידי על מנת שיעזור לי להצליח וממה עלי להימנע  אולם גם זה לא תמיד מספיק. לרובנו לא תמיד קל להבחין בין הכלים הפנימיים העומדים לרשותנו או אלו המפריעים לנו לבין אלו הסביבתיים בעלי פוטנציאל הקידום עבורנו או פוטנציאל ההפרעה. ובענין זה במיוחד חשוב כיצד ניתן להצליב יכולות פנימיות וחיצוניות על מנת לעזור לנו לגרום לדברים לקרות.
ההבחנה הזו, היכולת לראות את כלל מרכיבי התמונה ולהסיק לגבי דרכי הפעולה, היא מה שכלי SWOT מאפשר. למעשה, באמצעות  ה SWOT ככלי מכין וכמה קוים מנחים אג'יליים להמשך , השגת המטרות יכולה להפוך למשהו פשוט ביותר.
אם כך, מה זה SWOT ?

SWOT  הנו עוד כלי מיני רבים המאפשר לנו לזהות כוחות ויכולות. זהו כלי המשמש ארגונים רבים בעולם על מנת להעריך החלטות אסטרטגיות, יכולות ארגוניות, כיוונים, מוצרים ועוד.... לפי ניתוח זה ניתן להעריך את סיכויי ההצלחה של ענין זה או אחר, של מוצר, של פרויקט או של כיוון בו מעוניין הארגון ללכת.  הכלי מאפשר למשתמשים בו למפות את כלל הכיוונים אשר יכולים להשפיע על קבלת ההחלטות וההערכה.

 בואו נתבונן במודל ה SWOT כפי שהוא מוגדר בווקיפדיה:

Strength   Weaknesses   Opportunities   Threats 


  • חוזקות
  • חולשות
  • איומים
  • הזדמנויות
המודל נחלק לשתי רמות ניתוח:
1. רמה חיצונית, המתבטאת על ידי ניתוח ההזדמנויות והאיומים החיצוניים של הארגון. אלה כוללים: כוחות סביבת המאקרו (מודל PESTEL) ופעילים בסביבת המיקרו (מודל הכוחות התחרותיים או מודל חמשת הכוחות של פורטר).
2. רמה פנימית, המתבטאת על ידי ניתוח נקודות החוזק והחולשה הפנימיות של הארגון.

יתרונות המודל אם כך הוא שיש ביכולתו  לשמש אמצעי חשוב לתכנון יעדים היות ויש בו את היכולת להתבונן על התמונה הכוללת שעוזרת לנבא את עמידתנו ביעדים ואת כיוון היעדים שלנו. תמונה זו  נוצרת הן מהתבוננות פנימה (יכולות וחולשות) והן על ידי זיהוי גורמים חיצוניים (הזדמנויות ואיומים). את המרכיבים הללו אנו מצליבים בנסיון לבנות את התמונה הגדולה אל מול החזון.
SWOT אינ ו מוגבל לארגונים בלבד.  את הכלי הנפלא הזה ניתן להפעיל בצורה דומה גם ברמה האישית והן ברמת עבודת צוות.

אז בואו נתחיל :





















  1. הנחת העבודה היא שיש לנו כבר איזשהו חזון או מטרה שאנו מעונינים להשיג .
  2.  יצירת הריבוע המפורסם של SWOT : ציירו אותו על נייר, עדיף על לוח ומקמו אותו במקום שתוכלו לראות ולהתייחס אליו באופן תדיר. (אולי על המקרר במטבח, או בסלון או אולי על לוח המודעות בפינת העבודה?)
ככה הוא נראה :



3.      ההבנה: אני אשאל את עצמי שאלות המתייחסות אל החזון שלי. אני ארשום את התשובות על גבי פתקים ואדביק אותם בריבוע הנכון בלוח.
החלק הראשון מופנה אלי. S, W
  •  S : אל מול החזון שלי, מהם החוזקות שלי? מה מייחד אותי באירוע הזה מול כל דבר אחר? ידע? ניסיון, כושר , כסף, תמיכה משפחתית? ועוד...
  • W :אל מול החזון שלי מהן החולשות שלי? מה מונע ממני מלהתקדם, שנובע מבפנים , ממני ? ניסיון? חוסר ידע? בטחון עצמי? חוסר תמיכה משפחתית? ועוד...
החלק השני מופנה אל הסביבה החיצונית שלי O, T :
  • O : אל מל החזון שלי אילו הזדמנויות מחכות לי? האם יש איזו משרה שבדיוק נפתחה? מצב פוליטי? משפחתי? פיננסי? ועוד...
  •  T : אילו איומים יש בדרך ? אילו דברים יעצרו אותי ?התחלה ממקום נמוך? הכנסה? מקום מגורים?

רצוי לבצע, את אותו התרגיל על ידי קבלת משוב עלינו מהסובבים אותנו. הציגו להם לוח SWOT , ושאלו אותם מה הם היו ממלאים בתוכו עלינו.


בואו ניקח דוגמה פשוטה כמו שינוי קרירה למשל ונבנה סביבה SWOT דמיוני כמוצג בתמונה הבאה:




כמה מילים על ניראות (ויזואליזציה). כשאני רואה משהו מול עיני, הסיכוי שאני אתייחס אליו ואכניס אותו למערך תשומת הלב שלי הוא גבוהה. הסיכוי שדברים יקרו גם כן עולה. אם אתם באמת רוצים להוציא מן הכוח אל הפועל את הדיון התאורטי בSWOT   שלכם , אז בבקשה עיזבו אתכם כרגע מניירת מיותרת רק וודאו שאתם רואים את תוצאות ה SWOT שלכם מול עיניכם.

4.      הניתוח: נתבונן , ונשאל את עצמנו מספר שאלות הנוגעות לחזון שלנו.
  • המטרה היא להבין איך באמצעות הכוחות הפנימיים ניתן לייצר השפעה על השגת החזון.
  •  כמו כן, נרצה לקבל תמונה של ההתנהלות שלנו כדי שנוכל לבנות תמונה שתבהיר דרכי פתרון.
  • בנוסף נרצה לייצר משימות פעולה (אבני בניין) אותן אני אבצע או אתייחס אליהן כחלק מהמאמץ שלי להשיג את החזון שלי.
  • התשובות צריכות להיות סובייקטיביות אל בעל ה SWOT , כמובן.


  • איך אני יכול למנף את הכוחות שלי ולנצל את ההזדמנויות שלי על מנת להשיג את החזון שלי?
  • איך נכון להשתמש בכוחות שלי על מנת להקטין את השפעת האיומים?
  • איך אנחנו מוודאים שהחולשות לא לא יעצרו את ההזדמניות שלנו?
  • איך נכון להתייחס לחולשות כך שלאיומים יהיה פחות השפעה?
כמו כן ניתן לפתח דרכים נוספות וחיצוניות:

  • איך מנצלים את החוזקות לטובת השגת החזון?
  •  איך משתמשים בהזדמנויות, מתי ובאילו?
  • ואיך מתגברים על האיומים?
  • ועוד...
5.      בניית האבנים לפעולה: בהתייחס למה שלמדתי , מה אני צריך לעשות?
צרו את רשימת המשימות שעליכם לבצע.
העבירו את אבני הבנין לעשיה אל לוח המשימות שלכם.
ביחרו כמה דרכי פעולה לבחינה בפרק הזמן הקרוב (פעימה).
וצאו לדרך העשייה...



עשייה נכונה, יכולה להיות, למשל, לקחת חולשות או כוחות ולבחון אותם אל מול המציאות .  את התוצאה נחזיר אל ה SWOT שלנו ונראה אם משהו השתנה.
כמה עקרונות מנחים :

  • SWOT  במקרה המוצג בפוסט אינו אמור להיות כלי שיפוטי, הוא אישי וסובייקטיבי ועל כן חשוב שאני אישית אבין את הלוח האישי שלי כפי שהוא משקף את המציאות שלי.
  • נראות (ויזואליזציה) של המצב והדרך : עזבו אותכם מניירת וכתיבה. וודאו בעיקר שאתם רואים בברור את ה SWOT שלכם . שימו אותו במקום בולט שבו אתם יכולים להתקל בו מפעם לפעם.
  • מכיוון שה SWOT אינו משמש רק להערכה חד פעמית. חיזרו אליו מידי פעם לאחר איסוף אינפורמציה מהמציאות ושנו אותו אם יש צורך בכך. האם חולשות הפכו לחוזקות? האם גיליתם עוד הזדמנויות? ועוד... שיפור ושינוי יבואו כאשר נסגל רוטינה של שינוי ובחינה וחוזר חלילה.
  • ביחרו את המטרות שלכם להצלחה על פי הערך שלהם. אין צורך לקחת את כל מסקנות ה SWOT ולהציף את עצמנו במשימות לעשיה. דרגו את המשימות לעשיה כך שתוכלו להתרכז בביצוע המשימות בעלות הערך הגבוהה ביותר עבורכם.
  • תמיד התחילו בקטן! צד אחד של האמירה הזו הוא שאין צורך לנתח ניתוח מעמיק של כלל המציאות שלכם לפרטי פרטים מכל כיוון. נתחו והבינו "מספיק" על מנת להתחיל לזוז. חלק מהפידבקים ממילא יגעו מתוך עשיה.  דבר נוסף הוא שאם בחרתם משימה הקשורה לחוזקות או לחולשות, עשו זאת בקטן. למשימות קטנות וברורות יש סיכוי רב יותר להתבצע, לספק אינפורמציה ולבוא לכדי סיום. יש לכך גם השפעה חיובית על המוטיבציה להמשך.
  • ישנן דרכים רבות להגיע לאותה התוצאה, ה SWOT רק דרך אחת מיני רבות.
סימני דרך :

  1. צרו נראות ללוח ה SWOT
  2. מפו את ארבעת העקרונות של ה SWOT
  3. נתחו מן הפנים אל החוץ. כלומר, כיצד ניתן להשיג את החזון דרך שימוש או התגברות על מקורות פנימיים.
  4. שאלו את עצמכם כיצד ניתן לנצל מקורות חיצוניים – חולשות או הזדמנויות.
  5. גיזרו דרכי פעולה קטנות.
  6.  ביחנו באופן תדיר את דרכי הפעולה אל מול ה SWOT.
מקורות וקריאה נוספת:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה