יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

טכניקות אג'יליות נחמדות ושימושיות ליצירת חזון (ומה שמסביבו).


מבט לעתיד או  מראה הסוף: גישה עתידית לייצור חזון-  FutureSpective

איזו כלי נהדר לגרום לדברים לקרות. הכלי הזה עוזר לנו להסתכל לעתיד בעיניים ולייצר את החזון. משם אפשר בקלות לייצר אבני בנין, הבנה של יכולות ובורות לקראת יציאה לדרת העשייה  זהו כלי פנטסטי ליצירת תחושת שליטה לגבי הדרך שבה נלך במיוחד בעולמות של שינוי וחוסר ודאות.

לא רק בחיים האישיים האישי אלה גם כעובדים בארגונים, לעתים אנו ניצבים בפני שינוי שמעורר חששות לגבי עתידנו או יכולתנו להתמודד. יצא לי לא מעט להפעיל כלי זה עם מאומנים וקבוצות ואפילו הפעלתי אותו יותר מפעם אחת על עצמי . למה ?  כי שימוש בכלי זה מייצר את המבט לעתיד, את הבנת הדרך המסיעים לחיזוק תחושת היכולת, הוודאות והשליטה שלנו כבני אדם במצב המשתנה.
 אני לא יודעת כמה מכירים את הכלי הכיפי הזה ואין לי מושג מה המקור המדויק שלו, אולם מי שחווה את השימוש בו  נהנה ממנו מאד.

אז איך עושים את זה?

1.    חשוב לציין ואמנם די ברור, שלפני שניכנס ל  FutureSpective (מבט לעתיד), רצוי שנדע למה אנחנו רוצים לעשות את זה?  מה הביא אותנו לחשוב שצריך שינוי? האם קרה משהו, עומד לקרות משהו, אנו עומדים בפני תפנית או סתם מרגישים צורך לבחון את עצמנו מחדש?  האם יש כאבים?
ככה בגדול, בררו עם עצמכם את המניע האמיתי שלכם. זה בהחלט יעזור לייצר אחר כך תמונת עתיד מתאימה יותר .

הכינו חבילת פתקים דביקים צבעוניים, לוח מחיק אם יש (ואם לא , אז חלון או קיר פנוי), עטים , תושים וכל כלי יצירתי אחר שבא לכם לדמיון. שהרי את העתיד נצטרך לראות.

אז נתחיל.

שלב 1:

2.    "אני מבקשת מכם להתחיל מסע אל העתיד. דמיינו שאתם במכונת זמן, שנעצרת כחצי שנה מהיום. אתם מאד מצליחים, הצליח לכם מה שרציתם. איך זה נראה?" (כמובן שיש מספר דרכים לדמיין עתיד. לא חייבים להשתמש במכונת זמן דווקא, אפשר לדמיין נאום הצלחה, נאום פרידה, הספד על הקבר שלי או כל דבר בסגנון שמאפשר לי לקפוץ אל העתיד ולהכנס אליו.)

3.   "תלכו בתוך המציאות הזו ותתארו אותה. איפה זה? איזה צבעים, איזה אנשים מסביבכם..." אל תסתכלו בלבד, תתבוננו, , שאלו את עצמכם שאלות ותביטו למציאות בעיניים.


4.   "מה גרם לכם להצליח?"

ישנן שאלות רבות שניתן לשאול בדרך אל החזון שלכם, כגון : מה אני מרגיש עכשיו? האם אני מאושר? מה גורם לי להיות מאושר? למה?
איזה דמויות לדעתי השפיעו על היותי במצב הזה היום? מה מיוחד בדמויות הללו? מה הם מביאים איתם להצלחה שלי ומה למדתי ?
האם זה מזכיר הישגים אחרים בעבר? מהם? למה? מה משותף? מה שונה?
מה מלהיב ו\או מרגש אותי בעתיד הזה?
ועוד....


מתוך ההליכה בתוך העתיד אני אדלה ואאסוף החוצה גורמי הצלחה, כוחות וערכים שמנחים אותי בדרך.

*** כיתבו כל גורם הצלחה , כוחות וערכים שהתגלו על גבי פתקית והדביקו על הלוח.

סכמו את הניסיון הזה, דרך התבוננות בלוח.







שלב 2:

5.      "דמיינו את אותו ארוע סביב מכונת הזמן. הפעם נחתתם חצי שנה קדימה לעתיד שבו לא הצלחתם בכלל. יתכן שהמשכתם להתנהל כמו היום או העתיד לא נראה טוב."
איך זה נראה?

6.      "תלכו בתוך המציאות הזו ותתארו אותה. איפה זה? איזה צבעים, איזה אנשים מסביבכם..." אל תסתכלו בלבד, תתבוננו, , שאלו את עצמכם שאלות ותביטו למציאות בעיניים.

7.      "מה הם הגורמים שהביאו אתכם למצב הזה?"

ישנן שאלות רבות שניתן לשאול בדרך אל החזון שלכם, כגון :
מה אני מרגיש עכשיו. מה גורם לי להרגיש ככה? למה?
איזה דמויות לדעתי השפיעו על היותי במצב הזה היום? מה מיוחד בדמויות הללו? מה הם מביאים איתם למצב שלי, או מה אני "לקחתי מהם" שאני ככה?
אלו התנהגויות מאפיינות אותי?
האם זה מזכיר לי כשלונות אחרים בעברי? מהם? למה? מה משותף? מה שונה? איך התנהגתי אז?
ועוד....

*** כיתבו כל גורם אי הצלחה , בור , כוחות וערכים שהתגלו על גבי פיתקית והדביקו על הלוח.

עכשיו הסתכלו על הלוח.



צד השמאלי של הלוח  מכיל כוחות, התנהגויות שמובילות למוטיוציה ועוד כל מיני דברים שהיינו רוצים לשמר.
מעבר לכך, רצוי אף שנזהה דברים שלא השגנו עדיין ואשר נרצה להשיג. דברים אלו ישמשו אותנו אחרך כך לדרך ככחות.
בצד הימני של הלוח אנחנו נמצא שאנו מייצרים רשימה של "בורות". דברים שהיתי רוצה להמנע מהם בעתיד, או לפחות לדעת כיצד להתמודד איתם טוב יותר. כמו גם כוחות ודרכים אחרות.

שלב 3: 

בואו נמיין את הכוחות והבורות שעל הלוח.
השיחה שנוצרת ביצירת הכוחות והבורות היא סופר חשובה, השיחה עצמה יכולה לייצר עוד רעיונות  ותובנות.
מהם הבורות מהם ארצה להימנע?
מהם הכוחות שבאים איתי לדרך?
אילו ערכים שלי זיהיתי?
אלו אבני בנין אני כבר יכול  להתחיל לזהות?

ונקבל
1.      התוצר : חזון כתוב. 
2.      אבני בנין ראשוניות : למשל, טיפול בקרירה, בזוגיות ועוד...
3.      רשימה כללית של בורות, כוחות , ערכים ויכולות.
4.      האם יש פעולות מידיות שעלי לבצע בעקבות האינפורמציה שגיליתי?

קיבלנו תוצר שהוא מספיק על מנת להתחיל בו עכשיו. נכון הוא לא שלם, אבל נוכל להמשיך לבחון ערכים ויכולות בהמשך הדרך.
מכאן, אם יש צורך , אפשר לצאת לארגן את רשימת אבני הבנין שלנו בצורה מלאה יותר.

את הכלי הזה ניתן הפעיל באופן נרחב על חזון חיים או על משהו קטן שאני רוצה להשיג. גם כשאני באה עם התלבטות קטנה, או שינוי שעומד לקרות, הפעלת הכלי תייצר מידה מסוימת של ודאות ואפשרות פעולה שתעניק בטחון ושליטה.

***אני ממליצה בחום להשתמש בכלי הזה גם בתחילת פעימה, הרי בתחילת פעימה ישנו חזון קטן שבו אנו מדמיינים מה אנו רוצים להשיג בפעימה הזו. גם הפעם, רצוי שנצא עם מספר פעולות קונקרטיות שיעזרו לנו לעבור בורות או למנף יכולות.



ההווה :תרגיל זיהוי כאבים ויכולות :

הכלי המהנה הזה שמיד אציג אותו הוא כלי מאד מוכר ומשמש בצורות שונות ומגוונות ככלי אבחוני בידי  אנשי מקצוע רבים מתחומים שונים, זה שנים רבות.  הכלי הזה אף אומץ על ידי על ידי מאמנים אג'ילים בארגונים כמעט בכל פרוייקט וקורס. איך לא?  הוא כל כך נפוץ שמנהלים בארגונים כבר מבצעים את הפעילות הזו בעצמם לכל נושא, קונפליקט, או כל תהליך שנראה להם רלוונטי.

הכלי עוזר לבחון את המצב בהווה ולהסתכל למציאות העכשוית בעיניים. דרך שימוש בכלי יצירתי שכזה ניתן להבין מה כואב כרגע, ומעט לגבי הפתרונות המוצעים לנו לעתיד. יש משהו בלהבין קודם כל את הכאב שלנו סביב אירוע או מצב ומשם לצאת אל החזון והפתרונות שמייצר חיבור ומחויבות לתהליך ולמרכיביו. נזהה כאבים אישיים ונשלב אותם ואת הפעולות שיש לבצע אחר כך אל תוך אבני הבנין והבנק שאנו יוצרים ברגעים אלו.

באופן פרקטי: ישנן שיטות רבות ולהפעיל כלי שכזה...שיטה אחת פשוטה, תהייה לעורר שיחה סביב הדברים הבעיתיים היום, מה מפריע ומהם הכאבים. זה קשה. כי לעיתים צריך לחלוב את המידע ממי שעומד מולנו.
שיטה שאני יותר אוהבת היא דרך ציור או המחשה. יש משהו בציור שמאפשר לנו לגעת גם באזורים שקשה לדבר עליהם. מאמן ידע כיצד לעזור למאומן לפרש את הציור ולהוציא כאבים וחוזקות.

במיוחד, אני אוהבת את הדרך אשר מציע להשתמש, דנקו, אחד המאמנים החשובים בעיני לשיטה האג'ילית. כפי שהוא מתאר בספרו סקראםמתקדם.

נתבקש לצייר אוניה (אניה, אניה, עם כנף כשל נחש...”).

"לאניה צריכים להיות כמובן דברים שמניעים אותה ודברים שעוצרים אותה. האניה הזו נמצאת
בסביבה מסוימת (מים רדודים, מים עמוקים, מוקפת בכרישים או בקרחונים או בכלל נמצאת על קצה הר ללא יכולת לזוז) וגם את הסביבה הזו צריך לצייר. תוך כדי הציור המטאפורי, המאומן נדרש לרשום מה כל דבר מייצג"

אנו ננתח את הציור ונשאל שאלות מנחות. נעתר כאבים. וכוחות באמצעות שאלות מנחות.
מה זה אוגן? כמה אוגנים יש? מיהו האוגן?
מה מסמל הים בציור? יש סערה או אין סערה?

מחיר :  רצוי שבשלב זה נבין דם מהו המחיר לשינוי.
מה זה אומר לשנות או לא לשנות?  איזה מחיר אני מוכן לשלם ואיזה לא.... ונחזר לבחון שוב את החזון שלנו.

זה לא באמת משנה באיזה טכניקה נשתמש, ישנן עוד המון טכניקות לזיהוי כאבים, ולהבנת דרכי הפעולה.
אני מציעה שברגע שלמדנו להשתמש בכלי הזה בפעם הראשונה, נלמד כיצד להשתמש בו מאוחר יותר בקטן כאשר נתקלים בבעיה, בקונפליקט או בכל צומת החלטה.


ספרות רלוונטית :





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה