יום חמישי, 3 בינואר 2013

אג'ייל והאקדמיה הבינלאומית לחינוך.

האם ילדים יכולים להפיק משיטות אג'יליות? ברור שכן.

לא רק שהם מסוגלים להפיק, אלא ששיטות האימון האג'יליות מספקות קרקע טובה למינוף יכולות הלמידה של הילדים וכל זה באמצעות שיטות כל כך פשוטות ואינטואיטיביות. 

לא מזמן נתקלתי במאמר של האקדמיה הבנילאומית  לחינוך ונדהמתי כמה המחקר שלהם מתאים לעקרונות האג'ילים שאנו ממליצים להפעיל בבית עם הילדים. כך , שאם ילדיכם מפעילים שיטות אג'יליות כחלק מהיומיום שלהם, זה לא רק כיף ופשוט עבורם, זה גם יעזור להם ללמוד טוב יותר. אתם יכולים להעזר באג'ייל לצורך לימוד למבחן , הכנה לנאום ,לימוד מיומנויות חדשות, חיזוק מיומנויות קיימות, ארגון וסדר,  ארגון שיטות לימוד בבית ועוד מלא דברים. רק לצורך הדוגמה הינה ציטוט אחד מהמאמר.

"The psychological principles described in this booklet summarize some of the important results of recent research on learning that is relevant for education... ...This research has offered us new insights into the learning process and the development of knowledge in many subject matter areas. ...schools today … are attempting to become more student-centred than teacher-centred”

בחרתי כרגע להציג רק שלשה עקרונות  המרכזיים מהמאמר שאנו למעשה מיישמים כבר בבית עם הילדים כאשר אנו משתמשים בשיטות לימוד אג'יליות:

1.      למידה דורשת מעורבות אקטיבית של הלומד.


"הלמידה בביה"ס דורשת מהתלמיד לשים לב, להתבונן, לשנן, להבין, להציב יעדים ולקחת אחריות מלאה על הלמידה האישית שלו. פעילויות קוגניטיביות אלו אינן אפשריות ללא מעורבות אקטיבית של הלומד."
כאשר אנו מפעילים שיטות אג'יליות בבית, מעורבות אקטיבית היא מפתח. הילד מעורב אקטיבית בפגישות היומיות, הוא לא רק מקשיב, אלה מביע דעה, מתייחס ומקבל התייחסות. הוא מצופה לרשום את משמותיו בעצמו, להציב אותן בעצמו על גבי לוח המשימות ולדאוג לביצוען  בעצמו במשך היום. הוא גם זה שידווח על מצבן, על קשיים, על הצלחות וכ"ו.  איש אינו נשאר פאסיבי כשיש אג'ייל בבית.

2. למידה היא בעיקרה היא פעילות חברתית ומרכז התרחשות הלמידה הוא בהשתתפות ב"חיי החברה" בבית הספר.
אג'ייל מטבעו מדגיש את הפעילות החברתית והצוותית. הוא בעיקר שם דגש על הערך של הקבוצה כבעלת יכולת גבוהה לייצר תוצרים  מתוך האינטראקציות בין חברי הקבוצה  ולמנף את היחיד בתוכה כחלק מתהליך זה . אנו מעודדים צוות להתחייב כצוות עבור תוצרים שהם צריכים לייצר כקבוצה בעלת אוסף של אנדבידואלים עם יכולות מגוונות. בבית, עם הילדים, זה לא שונה.  הילדים לומדים להשתתף בסביבה חברתית שדורשת פיתוח מיומנויות, אולם סביבה זו היא הסביבה המשפחתית הבטוחה. שם הם מתאמנים על ביצוע המשימות, למידה מכשלון, ייצור הצלחות, ייצוג עצמי וזאת עוד טרם הם יעשו זאת מחוץ לתא המשפחתי. אחת מהנחות העבודה שלנו היא כי המשפחה היא התא הקטן והראשון בו מתרחשת סוציאליזציה שבה הילד יכול ללמוד מיומנות  ואז "לנסות" אותן בצורה יותר אפקטיבית בעולם מחוץ למשפחה.
אנו מתכנסים כמשפחה בכל יום, גם אם זה לכמה דקות, לומדים לדבר זה עם זה, לקבל החלטות, לגרום לדברים לקרות,  לתקשר בכבוד ובמיקוד ולהעצים זה את זה.
3. אנשים לומדים הכי טוב כאשר הם משתתפים בפעילות שנתפסת עבורם כמשהו רלבטי עבורם, חיוני ושימושי.
שימוש באג'ייל בבית , דרך מעבר על המשימות היומיות שלנו כל יום, כמו, התארגנות בבוקר למשל, למידה למבחן יוצרת בסיס טוב ורלוונטי ללמידה דרך נושאים שמאד נוגעים וחיוניים לילד אישית. נושאים אשר נוגעים ביומיום המיידי שלו. דרך  אלו, אפשר לפתח תשתית למידה טובה לאורך זמן. זו גם אחת הסיבות שאג'ייל עובד כל כך יפה בבית. הוא רלבנטי, ונוגע בדיוק במה שחיוני וחשוב לנו כרגע.
טוב , ברור שזה רק קצה קצהו של המזלג ובחרתי להציג שלוש דוגמאות ממאמר שלם ומקיף בעניינן של שיטות חינוך. אני מאד ממליצה כי תיקראו את המחקר כולו.  יש בו עוד עקרונות חינוכיים שיש בהם כדי להאיר לגבי נושאים כגון מוטיבציה, עקומת למידה ועוד אשר רלבנטיים לעולם האג'ייל ובכלל.
אז איך יכלום הילדים שלנו להרוויח  מיומנויות לימודיות באמצעות אג'ייל ?
כאשר אנו מכניסים את האג'ייל אל תוך הבית, אנחנו לא רק מביאים את לוח המשימות, את המשימות עצמן, סדרי עדיפויות או התחייבות.  זה הרבה יותר מזה. אנו מלמדים לאמץ צורת חשיבה שיתופית, תקשורתית, ממוקדת ואחראית. 
ילדים משתמשים באג'ייל על מנת ללמוד, היות וזה כלי למידה ותקשורת בעיקרו. הם לומדים איך לנהל את המשימות שלהם טוב יותר, להשיג תוצאות טובות יותר, לרכוש תחושת הצלחה. הם לומדים איך לתכנן קדימה, בקצב הנכון להם תוך שהם לומדים כיצד להשתפר. הם לומדים להיות אקטיביים ולקחת אחריות. ובעיקר, הם לומדים לתקשר עם אחרים קרובים ומשתמשים בקבוצה כחלק מתהליך הלמידה. והם לומדים לעשות את זה, לא בתאוריה, אלה על אותם דברים הקשורים ליומיום הרלבנטי והאמתי שלהם. כל אלו ממנפים יכולות למידה.
והכי חשוב, שהכל צריך להיעשות בהנאה. אז אל תשכחו ליהנות מהדרך!
רוצים ללמוד עוד :? The agile kids book.
(הספר בעברית מחולק חינם לקוראי בלוג זה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה