יום חמישי, 24 בינואר 2013

בית-ספר ביתי – קל לארגן את מערכת הלימודים בבית עם ילדים באמצעות אג'ייל

בית-ספר ביתי – קל לארגן את מערכת הלימודים בבית עם ילדים באמצעות אג'ייל


אג'ייל בכליו הפשוטים כמו Scrum & Kanban   יכול להיות כלים מאד יעיל לניהול מערכת הלימודים בלימוד הביתי. האמת  זה יכול להיות כלי נפלא גם לניהול מערכי שיעור בבית ספר ציבורי ולא רק בבית.


קחו למשל כדוגמה את אחת המשפחות שעבדתי איתן על מנת לפתח את מערך הלימודים לילדים בבית באמצעות אג'ייל.

איך עשינו את זה?


יישמנו את Scrum  בבית. כלומר , ייצרנו נראות של כלל המשימות אשר על המשפחה לעמוד בהן. יצרנו זמנים שבהם ניתן לתכנן קדימה (אבל לא יותר מידי), להבין היכן אנו עומדים ולהשתפר. למדנו איך לעמוד ביעדים כל זה תוך כדי שיתוף כל בני המשפחה ויצירת אוירה של לימוד והעצמה. הנה הצצה קטנטונת למשפחה הזו...


ובכן ,

קודם כל המשפחה דאגה להציב לוח משימות באזור הלימודים בבית. לוח, שהיה למעשה קיר. אתם ודאי מכירים כזה, היום כמעט בכל כיתת לימוד רגילה יש קיר המכוסה בבד שעליו מצמידים עם סקוטצ'ים כל מיני תמונות ונושאי לימוד.


את המשימות שהיה צריך לשקף על הלוח , הצמידו עם סקוטצ' אל קיר הבד.



**(קיר בכיתת לימוד בבית ספר ציבורי)


לוח המשימות הכיל למעשה את כלל המשימות הלימודיות שעל המשפחה להשלים בשבוע הקרוב. למשל, לימוד בריאת העולם עבור ליז ושיעור בחילוק ארוך עבור בן.

כל ילד, ידע מראש מהן משימות הלימוד שלו, ורשם את שמו על המשימות אותן עליו להשלים בשבוע הקרוב.

כל ילד, אחרי שחילקו את המשימות לגודל קטן מספיק, יודע איך להעביר את המשימות על גבי הלוח על פי מצבן האמתי. כלומר, ממשימה שיש לעשותה, למשימה בתהליך, עד למשימה שהסתיימה על שלביה השונים.


אחת המשימות הגדולות לשבוע, למשל הייתה להבין וללמוד על בריאת העולם.

משימה זו חולקה למשימות קטנות יותר לפי ימים (ימי בריאה כמובן).





כל ימי הבריאה הוצבו על גבי הלוח כמשימות שיש ללמוד על פי סדר הלימוד שהמשפחה בחרה (במקרה זה, זה היה קל, כי סדר הלימוד הוא למעשה סדר ימי הבריאה) – עמודת “To Do “  . כל יום בריאה עבר שלבי לימוד שנראו בברור על גבי לוח המשימות . הם אפילו הוסיפו שלב לימוד של ציור אשר היווה את הגדרת סיום המשימה. ברגע שהילד סיים לצייר את מה שנלמד לגבי אותו יום בריאה המשימה נחשבה לגמורה.


בכל בוקר , ערכה המשפחה התכנסות יומית קצרה אשר מטרתה הייתה להבטיח שכל בני המשפחה מבינים את המשימות הלימודיות ליום הקרוב ואת מה שנעשה ביום האתמול. ישיבה מסוג כזה יוצרת אג'נדה ליום הלימודים ומייצרת מצב בו כולם רואים מה נעשה ומה צריך להשלים. שהרי כולנו מסתכלים על לוח המשימות, מבינים מהן המשימות שלנו, לאן עלינו להעביר אותן ומה עלינו לסיים עד סוף היום.

במהלך היום , הילדים מעבירים את משימותיהם על גבי הלוח לפי ההתקדמות שלהם בחומר הלימודי. כשמתחילים וכשמסיימים. כך, הילד מקבל בעצמו תחושה היכן הוא נמצא מול המחויבויות שלו וההתקדמות האישית שלו.

מעבר להסתכלות יומית על הדברים הצפויים למשפחה היום, המאפשרים למשפחה לתכנן קדימה את יומם, בכל סופשבוע הילדים לוקחים חלק בתכנון השבוע הבא. מהן המשימות ומה לדעתם יוכל להתבצע בשבע הבא.

מעבר לכך, מפנה המשפחה זמן גם להתבונן על השבוע שעבר, מה כדאי המשיך לעשות, להפסיק לעשות ולהתחיל לעשות וליישם כבר בתוכנית הלימודים של השבוע שאחריו.

כך בדיוק עובד Scrum, היכולת לשנו לראות את היעדים, להתאים לקצב שלנו, לשוחח בצורה בריאה ומכוונת משימה, להשתפר וכך לוודא כי נעמוד במשימות.

והעיקר , אל תשכחו ליהנות מהדרך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה