יום חמישי, 31 בינואר 2013

אפשר להתארגן על מה שיש לנו לעשות - כיף של KANBAN


האם אתם יודעים מה זה KANBAN ?

האם אתם משתמשים עם ילדיכים בלוחות של משימות על מנת לארגן את משימות הבית ?  האם אתם מיישמים agile kids בבית? אם כן , אתם מיישמים סוג מסויים של KANBAN ועוד קצת.

KANBAN הוא מושג יפני שמשמעותו ייצוג ויזואלי (נראה) של כרטיס או הוראות והוא משמש ככלי שיפור בארגון או במפעל.

כאשר אנחנו מתייחסים אל KANBAN כפי שהוא מיושם בבית או בעולם האישי (לניהול זמן למשל) אנו מתכוונים לכלי פשוט ביותר המשתמש בלוח משימות שעליו אנו מייצגים ומראים בצורה ברורה את כלל המשימות העומדות לרשותנו במצב נתון ויוצרים מצב בו אנו יודעים לגבי כל אחת מהמשימות היכן היא בתהליך העשייה שלה. האם היא מחכה לביצוע, התחילה או הסתיימה.  מקום העבודה או המפעל מייצרים נראות למשימות הצוות ולתחנות בפס הייצור שעל משימות אלו לעבור מקצה לקצה, כלומר, מיצירת המשימה ועד להשלמתה המלאה ואישור ההספקה על ידי הלקוח.

זהו כלי נהדר לניהול זמן בפרט, ולארגון מטלות בכלל.
 
 

 
 
כבר כתבתי כל כך הרבה בענין , אתם מוזמנים לקרוא בבלוג באנגלית על יתרונותיה של הנראות ויתרונותיהם של שאר מאפייני שיטת ה KANBAN  .  הפעם העדפתי להאיר את דרככם במצגת נחמדה המציגה שימושים שונים בלוחות של KANBAN. נכון, אמנם המצגת לקוחה מעולם פתוח התוכנה, אולם יש בה כדי כר מתאים שבו יכולים רעיונות חדשים לצמוח לשימוש בשיטה גם בבית וגם ביעול הזמן האישי שלנו.
 
אז תהנו!

יום חמישי, 24 בינואר 2013

בית-ספר ביתי – קל לארגן את מערכת הלימודים בבית עם ילדים באמצעות אג'ייל

בית-ספר ביתי – קל לארגן את מערכת הלימודים בבית עם ילדים באמצעות אג'ייל


אג'ייל בכליו הפשוטים כמו Scrum & Kanban   יכול להיות כלים מאד יעיל לניהול מערכת הלימודים בלימוד הביתי. האמת  זה יכול להיות כלי נפלא גם לניהול מערכי שיעור בבית ספר ציבורי ולא רק בבית.


קחו למשל כדוגמה את אחת המשפחות שעבדתי איתן על מנת לפתח את מערך הלימודים לילדים בבית באמצעות אג'ייל.

איך עשינו את זה?


יישמנו את Scrum  בבית. כלומר , ייצרנו נראות של כלל המשימות אשר על המשפחה לעמוד בהן. יצרנו זמנים שבהם ניתן לתכנן קדימה (אבל לא יותר מידי), להבין היכן אנו עומדים ולהשתפר. למדנו איך לעמוד ביעדים כל זה תוך כדי שיתוף כל בני המשפחה ויצירת אוירה של לימוד והעצמה. הנה הצצה קטנטונת למשפחה הזו...


ובכן ,

קודם כל המשפחה דאגה להציב לוח משימות באזור הלימודים בבית. לוח, שהיה למעשה קיר. אתם ודאי מכירים כזה, היום כמעט בכל כיתת לימוד רגילה יש קיר המכוסה בבד שעליו מצמידים עם סקוטצ'ים כל מיני תמונות ונושאי לימוד.


את המשימות שהיה צריך לשקף על הלוח , הצמידו עם סקוטצ' אל קיר הבד.



**(קיר בכיתת לימוד בבית ספר ציבורי)


לוח המשימות הכיל למעשה את כלל המשימות הלימודיות שעל המשפחה להשלים בשבוע הקרוב. למשל, לימוד בריאת העולם עבור ליז ושיעור בחילוק ארוך עבור בן.

כל ילד, ידע מראש מהן משימות הלימוד שלו, ורשם את שמו על המשימות אותן עליו להשלים בשבוע הקרוב.

כל ילד, אחרי שחילקו את המשימות לגודל קטן מספיק, יודע איך להעביר את המשימות על גבי הלוח על פי מצבן האמתי. כלומר, ממשימה שיש לעשותה, למשימה בתהליך, עד למשימה שהסתיימה על שלביה השונים.


אחת המשימות הגדולות לשבוע, למשל הייתה להבין וללמוד על בריאת העולם.

משימה זו חולקה למשימות קטנות יותר לפי ימים (ימי בריאה כמובן).





כל ימי הבריאה הוצבו על גבי הלוח כמשימות שיש ללמוד על פי סדר הלימוד שהמשפחה בחרה (במקרה זה, זה היה קל, כי סדר הלימוד הוא למעשה סדר ימי הבריאה) – עמודת “To Do “  . כל יום בריאה עבר שלבי לימוד שנראו בברור על גבי לוח המשימות . הם אפילו הוסיפו שלב לימוד של ציור אשר היווה את הגדרת סיום המשימה. ברגע שהילד סיים לצייר את מה שנלמד לגבי אותו יום בריאה המשימה נחשבה לגמורה.


בכל בוקר , ערכה המשפחה התכנסות יומית קצרה אשר מטרתה הייתה להבטיח שכל בני המשפחה מבינים את המשימות הלימודיות ליום הקרוב ואת מה שנעשה ביום האתמול. ישיבה מסוג כזה יוצרת אג'נדה ליום הלימודים ומייצרת מצב בו כולם רואים מה נעשה ומה צריך להשלים. שהרי כולנו מסתכלים על לוח המשימות, מבינים מהן המשימות שלנו, לאן עלינו להעביר אותן ומה עלינו לסיים עד סוף היום.

במהלך היום , הילדים מעבירים את משימותיהם על גבי הלוח לפי ההתקדמות שלהם בחומר הלימודי. כשמתחילים וכשמסיימים. כך, הילד מקבל בעצמו תחושה היכן הוא נמצא מול המחויבויות שלו וההתקדמות האישית שלו.

מעבר להסתכלות יומית על הדברים הצפויים למשפחה היום, המאפשרים למשפחה לתכנן קדימה את יומם, בכל סופשבוע הילדים לוקחים חלק בתכנון השבוע הבא. מהן המשימות ומה לדעתם יוכל להתבצע בשבע הבא.

מעבר לכך, מפנה המשפחה זמן גם להתבונן על השבוע שעבר, מה כדאי המשיך לעשות, להפסיק לעשות ולהתחיל לעשות וליישם כבר בתוכנית הלימודים של השבוע שאחריו.

כך בדיוק עובד Scrum, היכולת לשנו לראות את היעדים, להתאים לקצב שלנו, לשוחח בצורה בריאה ומכוונת משימה, להשתפר וכך לוודא כי נעמוד במשימות.

והעיקר , אל תשכחו ליהנות מהדרך.

יום חמישי, 17 בינואר 2013

איך מארגנים ילדים את התורניות שלהם בעצמם (במקום לריב עליהם) .


ילדיה של אחת מחברותי (שהפעילה כמה שיטות אג'יליות בבית לארגון טוב יותר של משימות),  התחילו ביוזמה שלהם לארגן בעצמם את התורנויות השונות שהיו להם סביב שימוש בטלוויזיה ובמחשב. כל זה קרה כפתרון למריבות אינסופיות ביניהם על שימוש במחשב ועל זמנים לצפיה בתכוניות טלוויזיה שכל אחד מהם רצה לראות.

אז מה עשו הילדים? הם למעשה יצרו סוג של לוח משימות המכיל בתוכו שני סוגים של משימות, או שני לוחות משימות.  סוג אחד, משקף את תורנויות ולוחות הזמנים לשימוש במחשב, והשיני משקף את אותו רעיון רק סביב חלוקת הזמנים לצפייה בטלוויזיה.

הם השתמשו בפתקים נדבקים על מנת לשקף  מה כל אחד עשה בהקשר לשני המכשירים ומתי. ככה, הם הסבירו, יהיה להם קל יותר לדעת מי שיחק במה, או מי ראה מה ומתי ועל פי זה, תורו של מי הבא בתור לצפות בתוכנית הטלוויזיה האהובה עליו או לשחק במחשב.

הם אפילו הוסיפו ללוח המשימות עמודה של "החלטות".

זה אכן מדהים בעיני כמה ילדים יכולים להפיק וללמוד משיטות אג'יליות פשוטות. כאשר יש להם ויכוח הם למעשה פונים לדרכי פתרון שהכירו דרך ארגון משימות אחרות. ככל הנראה, היה הדבר עבורם יעיל ואפקטיבי עד כדי שהם בחרו להפעיל שיטה דומה גם בענין סידור תורנויות הצפייה בטלוויזיה והשימוש במחשב.  מה שעוד אהבתי הוא שהלוח היה עבורם כלי, לשיחה (כמו שהוא צריך להיות) אשר דרכו ניתן לקבל החלטות שבעבר התקבלו במריבה, או שלא התקבלו בכלל.

זה נהדר בעיני שהם חשבו על כך בעצמם והיו בעלי יכולת להניע פתרון בעצמם. גם נראה די ברור לילדים, שהם אלו בעלי הבעיה, הם אלו שהעלו את הפתרון והם גם אלו שיזכו להרוויח מהדרך החדשה.

נכון לעכשיו, נראה שהפתרון שלהם עובד.

כשחברתי שבה הביתה מיום עבודה, היה הלוח כבר מוכן, עם משימות מתאימות, כאשר הילדים מראים לה את יצירתם בגאווה. כל שנותר לה לעשות זה לדאוג שכמשפחה נעקוב גם אחרי משימות אלו כחלק מהפגישה היומית שלנו.

כל הכבוד!










יום שישי, 11 בינואר 2013

APP לילדים לארגון קל של המשימות שלהם. (וגם לנו המבוגרים זה טוב.)


אני מאד אוהבת לכתוב על נושא ניהול המשימות , אני אפילו יותר אוהבת למצוא כלים או דרכים  לעשות את זה בקלות. והכי אני אוהבת שאחרים, שלמדו וקראו , מביאים הם את הדברים שעובדים עבורם.  ילדים של חברה שלי , גילו לאחרונה שיש אפליקציה סלולרית מדליקה לניהול משימות שממש עובדת עבורם. היא נקראת  AgileBoard. חוץ מהעובדה שהאפליקציה היא סופר מגניבה (מה שבאמת חיבר את הילדים אליה), היא בדיוק הדבר שהם חיפשו על מנת לשכלל קצת את ארגון המשימות שלהם.

ילדים , (וכמובן גם מבוגרים) , יכולים לייצר באמצעות האפליקציה בקלות יתר משימות , לראות את מצבם על גבי לוח משימות, לקבוע מי אחראי לביצוע המשימות ולארגן את כל אותם דברים שצריך לעשות בבית , או את משימותיהם האישיות.

אנחנו אפילו יכולים לקבוע, באמצעות כפתור  ‘Add column’ ,  איך יראה לוח המשימות שלנו ולסדר אותו ככה שיתאים בדיוק לסדר היום שלנו . במקרה של הילדים שהראו לי את זה , הם יצרו ארבע עמודות עבור אחד הילדים (בתמונה רואים רק שלוש J)

1.      מאגר משימות (Backlog): העמודה שבה שמגדירים את כלל המשימות שיש לבצע.

2.      נבחר (Selected ) :  העמודה אליה שנעביר את המשימות שצריכות להתבצע השבוע , מסודרות לפי סדר שאנחנו רוצים שיתבצעו .

3.      בעבודה (In progress): העמודה הזו מייצגת את המשימות שאנחנו עובדים עליהם כרגע .

4.      הסתיים  (Done): בעמודה זו נמקם את המשימות שביצוען הושלם.


מצאתי את האפליקציה הזו קלה ביותר לשימוש ומאד ידידותית. מאד קל ואנטואיטיבי לבנות לוח משימות, להזיז משימות מעמודה לעמודה והיא גם בעלת מראה נחמד מאד.

החסרון, כמובן , שזו אפליקציה לאייפון ואיפד בלבד, כך שכשאבא למשל בעבודה הילד לא יכול תמיד להגיע ללוח המשימות שלו (אלה אם כן יש לו אייפון משלו .. מה שלא תמיד במצב...) אבל ברגע שאבא חוזר הביתה מהעבודה, מעבר לכמה משחקים שיש לו באייפון שלו, יש סביב המכשיר תשומת לב לענין המשימות כאשר הילדים מעדכנים מה הם עשו היום.
השימוש באפליקציה מעודד את כולם להוסיף משימות ולייצר דיון ממש טוב סביב ההתקדמות של הדברים. זה גם פתרון לא רע, לכל אלו מאיתנו שאוהבים "לשחק" באייפון ובאייפד למשל במהלך הארוחה כדי ליצור שיחה על המשימות השבועיות שמחכות לנו כמשפחה וגם לצורך פגישת הרטרוספקטיבה.


בקיצור – מומלץ ביותר!




רוצים לקרוא עוד : הספר בעברית מחולק חינם לקוראי בלוג זה.



יום חמישי, 3 בינואר 2013

אג'ייל והאקדמיה הבינלאומית לחינוך.

האם ילדים יכולים להפיק משיטות אג'יליות? ברור שכן.

לא רק שהם מסוגלים להפיק, אלא ששיטות האימון האג'יליות מספקות קרקע טובה למינוף יכולות הלמידה של הילדים וכל זה באמצעות שיטות כל כך פשוטות ואינטואיטיביות. 

לא מזמן נתקלתי במאמר של האקדמיה הבנילאומית  לחינוך ונדהמתי כמה המחקר שלהם מתאים לעקרונות האג'ילים שאנו ממליצים להפעיל בבית עם הילדים. כך , שאם ילדיכם מפעילים שיטות אג'יליות כחלק מהיומיום שלהם, זה לא רק כיף ופשוט עבורם, זה גם יעזור להם ללמוד טוב יותר. אתם יכולים להעזר באג'ייל לצורך לימוד למבחן , הכנה לנאום ,לימוד מיומנויות חדשות, חיזוק מיומנויות קיימות, ארגון וסדר,  ארגון שיטות לימוד בבית ועוד מלא דברים. רק לצורך הדוגמה הינה ציטוט אחד מהמאמר.

"The psychological principles described in this booklet summarize some of the important results of recent research on learning that is relevant for education... ...This research has offered us new insights into the learning process and the development of knowledge in many subject matter areas. ...schools today … are attempting to become more student-centred than teacher-centred”

בחרתי כרגע להציג רק שלשה עקרונות  המרכזיים מהמאמר שאנו למעשה מיישמים כבר בבית עם הילדים כאשר אנו משתמשים בשיטות לימוד אג'יליות:

1.      למידה דורשת מעורבות אקטיבית של הלומד.


"הלמידה בביה"ס דורשת מהתלמיד לשים לב, להתבונן, לשנן, להבין, להציב יעדים ולקחת אחריות מלאה על הלמידה האישית שלו. פעילויות קוגניטיביות אלו אינן אפשריות ללא מעורבות אקטיבית של הלומד."
כאשר אנו מפעילים שיטות אג'יליות בבית, מעורבות אקטיבית היא מפתח. הילד מעורב אקטיבית בפגישות היומיות, הוא לא רק מקשיב, אלה מביע דעה, מתייחס ומקבל התייחסות. הוא מצופה לרשום את משמותיו בעצמו, להציב אותן בעצמו על גבי לוח המשימות ולדאוג לביצוען  בעצמו במשך היום. הוא גם זה שידווח על מצבן, על קשיים, על הצלחות וכ"ו.  איש אינו נשאר פאסיבי כשיש אג'ייל בבית.

2. למידה היא בעיקרה היא פעילות חברתית ומרכז התרחשות הלמידה הוא בהשתתפות ב"חיי החברה" בבית הספר.
אג'ייל מטבעו מדגיש את הפעילות החברתית והצוותית. הוא בעיקר שם דגש על הערך של הקבוצה כבעלת יכולת גבוהה לייצר תוצרים  מתוך האינטראקציות בין חברי הקבוצה  ולמנף את היחיד בתוכה כחלק מתהליך זה . אנו מעודדים צוות להתחייב כצוות עבור תוצרים שהם צריכים לייצר כקבוצה בעלת אוסף של אנדבידואלים עם יכולות מגוונות. בבית, עם הילדים, זה לא שונה.  הילדים לומדים להשתתף בסביבה חברתית שדורשת פיתוח מיומנויות, אולם סביבה זו היא הסביבה המשפחתית הבטוחה. שם הם מתאמנים על ביצוע המשימות, למידה מכשלון, ייצור הצלחות, ייצוג עצמי וזאת עוד טרם הם יעשו זאת מחוץ לתא המשפחתי. אחת מהנחות העבודה שלנו היא כי המשפחה היא התא הקטן והראשון בו מתרחשת סוציאליזציה שבה הילד יכול ללמוד מיומנות  ואז "לנסות" אותן בצורה יותר אפקטיבית בעולם מחוץ למשפחה.
אנו מתכנסים כמשפחה בכל יום, גם אם זה לכמה דקות, לומדים לדבר זה עם זה, לקבל החלטות, לגרום לדברים לקרות,  לתקשר בכבוד ובמיקוד ולהעצים זה את זה.
3. אנשים לומדים הכי טוב כאשר הם משתתפים בפעילות שנתפסת עבורם כמשהו רלבטי עבורם, חיוני ושימושי.
שימוש באג'ייל בבית , דרך מעבר על המשימות היומיות שלנו כל יום, כמו, התארגנות בבוקר למשל, למידה למבחן יוצרת בסיס טוב ורלוונטי ללמידה דרך נושאים שמאד נוגעים וחיוניים לילד אישית. נושאים אשר נוגעים ביומיום המיידי שלו. דרך  אלו, אפשר לפתח תשתית למידה טובה לאורך זמן. זו גם אחת הסיבות שאג'ייל עובד כל כך יפה בבית. הוא רלבנטי, ונוגע בדיוק במה שחיוני וחשוב לנו כרגע.
טוב , ברור שזה רק קצה קצהו של המזלג ובחרתי להציג שלוש דוגמאות ממאמר שלם ומקיף בעניינן של שיטות חינוך. אני מאד ממליצה כי תיקראו את המחקר כולו.  יש בו עוד עקרונות חינוכיים שיש בהם כדי להאיר לגבי נושאים כגון מוטיבציה, עקומת למידה ועוד אשר רלבנטיים לעולם האג'ייל ובכלל.
אז איך יכלום הילדים שלנו להרוויח  מיומנויות לימודיות באמצעות אג'ייל ?
כאשר אנו מכניסים את האג'ייל אל תוך הבית, אנחנו לא רק מביאים את לוח המשימות, את המשימות עצמן, סדרי עדיפויות או התחייבות.  זה הרבה יותר מזה. אנו מלמדים לאמץ צורת חשיבה שיתופית, תקשורתית, ממוקדת ואחראית. 
ילדים משתמשים באג'ייל על מנת ללמוד, היות וזה כלי למידה ותקשורת בעיקרו. הם לומדים איך לנהל את המשימות שלהם טוב יותר, להשיג תוצאות טובות יותר, לרכוש תחושת הצלחה. הם לומדים איך לתכנן קדימה, בקצב הנכון להם תוך שהם לומדים כיצד להשתפר. הם לומדים להיות אקטיביים ולקחת אחריות. ובעיקר, הם לומדים לתקשר עם אחרים קרובים ומשתמשים בקבוצה כחלק מתהליך הלמידה. והם לומדים לעשות את זה, לא בתאוריה, אלה על אותם דברים הקשורים ליומיום הרלבנטי והאמתי שלהם. כל אלו ממנפים יכולות למידה.
והכי חשוב, שהכל צריך להיעשות בהנאה. אז אל תשכחו ליהנות מהדרך!
רוצים ללמוד עוד :? The agile kids book.
(הספר בעברית מחולק חינם לקוראי בלוג זה)