צעדים המעשיים לעזור לילדים לארגן את מטלותיהם.
**בתמונות למעלה ניתן לראות את הדיון לגבי בנית הלוח, היכן לשים איזה משימה ואיך לארגן כך שיהיה הכי נוח לעקוב אחרי ביצוע המשימות.
מהי "הבעיה" הגדולה ביותר עם ילדים ? שהם תמיד
"שוכחים" לעשות את הדברים שהם צריכים לעשות ,ובעיקר את אלו שאינם כיפיים
ושקל לשכוח כגון "שיעורי בית , סידור
החדר ועוד כל מיני. כהורים, אנו מוצאים את עצמנו מזכירים להם באופן תדיר מה עליהם לעשות.
כאשר אנחנו הופכים את עצמנו למתזכרים הראשיים בבית ולשומרי הסף של המטלות. עם הזמן
ומבלי לשים לב, אנחנו אלו שהופכים להיות בעלי המטלות. וזה חבל מאד.
כבר כתבתי רבות בענין ארגון סדר יומם של ילדינו ,איך לעזור להם לקחת
אחריות על המשימות שלה אתם מוזמנים לקרוא
בבלוג או אפילו בספר (וצרפתי כמה לינקים בסוף הפוסט ). בכל אופן, בפוסט זה, אני אציג צעדים פרקטיים
שעשתה אימא אחת (נקרא לה "אימא")על מנת לבנות את היכולת של הילדים לארגן
את המטלות שלהם.
1. נראות ולוח משימות הם הכלים מצוינים לייצר ארגון טוב יותר של מטלות הבית
ומטלות הילדים אז בואו נייצר אותה. כלל המטלות שעלינו להתארגן סביבן יתווספו
ללוח משימות שניצור לצורך העניין. ועל כן, דאגו שיהיה לוח כזה , או פלקט גדול
להדבקה ,או חלון נוח שעליו ניתן יהיה להדביק פתקיות או לכתוב דברים שהיינו רוצים
שיקרו.
2. הצטיידו בפתקיות ,נייר כתיבה ,מכשירי כתיבה וצבעים.
3. חלק חשוב ביכולת שלנו לארגן את המטלות שלנו הוא בלקיחת האחריות עליהן.
ולכן אנו נדאג לשתף את הילדים ביצירת המטלות, ובתהליך כולו ובשום אופן לא נכתיב
להם את מטלותיהם ולא נגיע אליהם עם לוח מטלות מוכן ומזומן שעליו מטלות שאנחנו חשבנו
כי עליהם לבצע.
4. הציגו את רעיון בנית הלוח כפתרון נוח לארגון מטלות.
במקרה של המשפחה שלפנינו, מהר מאד הבינו הילדים ואימא שיש ביעה. אימא
מנדנדת לעשות דברים שמפריעים לה ו"על הדרך" " מפריעה" להם .
הם גם הבינו שדברים שלא נעשים לא יגרמו לה להפסיק לנדנד, להיפך היא רק תנדנד יותר והאווירה
לא ממש תהיה נעימה. הילדים לא כל כך אהבו את השימוש בפתקים דביקים והעדיפו לכתוב
את מה שיש להם לעשות ישירות על גבי הלוח. אימא הבינה שאין טעם להתעקש על הפתקיות
ולקבל את דעתם של הילדים ולכתוב את המשימות על גבי הלוח. אחרי הכול , כלל המשימות
שיעלו על הלוח הן שלהם ועליהם להיות מסוגלים להתייחס אליהם בדרך נוחה ומקובלת
עליהם.
5.
הכנת
השטח .
במקרה שלנו, הילדים ניקו לוח משימות ישן והכינו אותו לעבודה.
6.
איזון המטלות
השבועיות.
אחרי שהלוח היה נקי , ביקשה אימא מהילדים לרשום על גבי נייר, כל אחד
בנפרד את מטלותיהם השבועיות כלומר, דברים שיש לזכור לעשות או משימות שבועיות כפי שהם
רואים אותן.
בסיום הרישום , כל ילד הקריא את משימותיו והשיני איזן את הרשימה
המקבילה שלו בהתאם . ברור שהיו מטלות שהם פספסו, כאלו שלא הייתה לגביהן הסכמה או
כאלו שאבא רצה שיוסיפו (כגון " לא לשכוח לקחת את המפתח של הבית בבוקר").
היה פה דיון אמיתי שלמעשה מהווה את לב ליבה של השיטה האג'ילית כפי
שהיא מיושמת בבית.
בסופו של דבר , הסכימו הילדים על רשימת מטלות אחת. זה יהיה Backlog שלנו (=בנק המשימות).
המטרה האמיתית של התרגיל הזה, היא כמובן, להביא את הילדים למצב שבו הם
כותבים את מטלותיהם שלהם, זוכרים אותן, ומבינים מה מצופה מהם לעשות במהלך השבוע.
7.
איסוף
רעיונות לבנית לוח המשימות.
מכיוון שהילדים לא רצו להשתמש בפתקיות נדבקות , וידאנו שהם ייקחו
כמה דקות וביחד יתכננו איך יראה לוח המשימות שלהם. ברור שהתעקשנו שיעשו את זה ביחד.
כדאי תמיד לזכור שהמטרה האמתית כאן היא התקשורת והדיון שנעשה סביב
אותן מטלות ולוודא כי הילדים מבינים מה הם מצופים לעשות. זה הלוח שלהם, הם מחויבים
למשימות שנרשמו על גבי הלוח הזה ולכן הם יכולים ליצור אותו בצורה שהם חושבים שטובה
להם.
ברור שכהורים אנו תמיד מוזמנים להמליץ על דרכים שנראות לנו טובות יותר,
או על שינויים, וברור שנתבונן בלוח בפגישות היומיות נעודד אותם
להתאימו טוב יותר לצרכים שלנו...אבל כרגע , השאירו להם את ההחלטות האלה.
8. בנית לוח המשימות.
**בתמונות למעלה ניתן לראות את הדיון לגבי בנית הלוח, היכן לשים איזה משימה ואיך לארגן כך שיהיה הכי נוח לעקוב אחרי ביצוע המשימות.
9. את הלוח יש למקם במקום בבית בו אנו נמצאים חלק גדול מהזמן, או
במקום בו עוברים ורואים. כמו מטבח או סלון . הנראות של המטלות על גבי הלוח מייצרת
את חצי הדרך להבאתם לכדי עשיה והשלמה. אל תמקמו את הלוח באיזה חדר צדדי שמגיעים
אליו רק מיד פעם בפעם. כי כך גם יראה ביצוע המשימות שלכם... מידי פעם או לא קורה
בכלל.
10. עתה. נותר לנו רק להיפגש באופן יומי סביב לוח המשימות, ככה
לאיזה עשר דקות, לעבור על המשימות שבמוקד
היום ולראות איך עשינו אותם ומה עלינו להמשיך לעשות.
רוצים לקרוא על עקרונות נוספים של השיטה ?:
ועוד....
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה