יום רביעי, 26 בספטמבר 2012

קווים מנחים חלק 1# - מנה ראשונה : קצת רקע.

אג'ייל ולין ( Agile & Lean ) טובים לא רק לפיתוח תוכנה, אלא גם לפיתוח אישי.
אג'יל, ולין, אינן מתודולוגיה אלא סט של כלים שהפעלתם מבוססת על קווים מנחים, מאד אנטואיטיבים שנלקחו מעולמות ידע ועשיה מגוונים.
הכלים מוכרים ומוצלחים במיוחד בעולמות פיתוח התוכנה.
הקווים המנחים בחלקם מקורותיהם יפניים עתיקים, או אירופאים חדשנים או כאלו שנבנו על סמך ניסיון אישי של אנשים שגילו שזה פשוט עובד להם. חלקם לקוחים מעולמות הפסיכולוגיה, ההורות, אומנויות הלחימה, קוי יצור של רכבים ורכיבי ברזל.. ועוד...
זה מה שיפה בזה..

כלי האג'ייל והלין  יצרו מהפך בעולם פיתוח התוכנה. מהשקעה של מילארדים ו 90% כשלון בפרוייקטים, להצלחת ייצור מכוון לקוח.
וזה עדיין ממשיך לקרות ולצמוח. זה לא קורה סתם, רק בגלל טכניקות הינדוס וטנולוגיה משוכללת או איזה כלי קסם. זה קורה כי האנשים למדו לעבוד אחרת. מה זאת אומרת אחרת? אחרת ממה שהם היו רגילים.
שתבינו, מתכנתים באמת לא דיברו אחד עם השיני. כלומר, הם חשבו שהם "מדברים", דרך מיילים או מסמכים עבי קרס שאיש לא קורא. צוות היה לא יותר מקבוצה של אנשים עם אזניות בחדר שמקודדים משהו שכתוב בהגדרתו במסמך. הם היו מנוהלים על ידי מנהל המקצה את משימותיהם, מגדיר את עלות ומשך המשימה ומצפה לתוצר ע"פ הגדרתו. ברור גם שמשימות של פיתוח תוכנה אינן משימות פשוטות, הן דורשות יצירתיות, חשיבה, הבנה וחיבור לתוצר הסופי, שהרי לא ברור מאליו שקוד המוקלד על ידי  20-100 מפתחים יתחבר לתוכנה אחת והכל יעבוד חלק, נכון?!  ברור שאני מקצינה, אבל גם לצורך הדוגמה זה לא קיצוני מידי. אנשים למדו לעבוד ביחד נכון יותר למען מטרה משותפת וקיבלו קווים מנחים, עקרונות עבודה וערכים אשר הם נידרשו לפעול על פיהם. קווים מנחים אלו הביאו לתוצאות טובות יותר עבור הלקוחות.

המטרה, בעולם התוכנה, היא כמובן כסף. האני מאמין הוא שהיכולת שלנו להביא ליצור משהו איכותי ומהיר תלויה תלות קריטית ביכולת של האנשים לעשות את זה. ולשם כך אנו מאמנים את האנשים להשיג יעדים באמצעות כלים רכים, כלומר, לא באמצעות פרקטיקות הנדסיות, אלא באמצעות יכולות המתבססות על  תקשורת נכונה, עשיה מכוונת מטרה, יעול, עבודת צוות, העצמה ועוד.
לאורך שנותי בעולם התוכנה הבנתי שאם מציבים את הקווים המנחים הנכונים ומלמדים פרקטית מה הפרוש שלהם לעולם העשיה של העובד והיכן הוא 'מרוויח' מהליכה אחרי העקרונות וערכי העבודה, נקבל את התוצאה המבוקשת.

ואיך כל זה קשור להתפתחות אישית?

גם בהשגת יעדים אישיים יש המון פסיכולוגיה. כמו כן, גם באימון, כמו באימון, משתמשים היום ברעיונות ועקרונות של ניהול הפרוייקטים. מגדירים חזון, מציבים יעדים, מציבים מטרות לטווחים שונים ויוצרים תוכנית פעולה. זה הרי פרוייקט לכל דבר. וגם המשימות, אינן חד משמעיות או פשוטות כלל ועיקר.

אז לקחתי את העקרונות הפרוייקטאלים הללו, יחד עם העקרונות הרכים שלמדתי להפנים ולהפעיל במשך השנים כמנהלת וכמאמנת. השילוב של הכלים הרכים והפרוייקטיאלים מרתק בעיני לעולם האישי ומביא ערך רב כשהוא נעשה במינון נכון.



חלק מהקווים המנחים  מוכלים או מכילים אחרים וחלקם אף נוגדים במעט את מה שמוכר לנו עד היום. ברור ששיניתי את הקווים המנחים במעט, בחרתי רק את מה שנראה לי רלוונטי להתפתחות אישית.  אחרי הכל, פיתוח תוכנה וכתיבת קוד גם אם הם דורשים מיומנויות של עבודה אנושית לא מתלבשים במדוייק, לדעתי על העולם האישי. אחרי הכל גם ערכים ועקרונות אלו שאומצו בעולם התוכנה הורכבו מעולמות אחרים, שונו ואף משתנים עד היום כמו שהמציאות משתנה. וזה מה שכל כך יפה בשיטה הזו. זה לקוח מהכל.
  





גם אתם, תדעו, אני מאמינה, להוסיף ולהחסיר את מה שאתם חושבים שמביא לכם ערך. ואפילו רצוי שכך יקרה.

והעיקר, בואו לא נשכח להנות מהדרך.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה