יום חמישי, 4 באפריל 2013

השינוי הוא ההרגל החדש - אימון אג'ילי / שירלי רונן הראל ואבי נפרסטק




מזה כמה שנים מתרחשת בעולם ההיי-טק מהפיכה בשם אג'ייל. אג'ייל (Agile) היא גישת עבודה שנכנסה לעולם הייטק בשנת 2001 והכניסה לסדר היום של העובדים כלים פשוטים להפליא הממנפים את היכולות הטבעיות שלהם, מעצימים אותם ונותנים להם מוטיבציה להמשיך ולצמוח. כלים שיש בהם השראה, מכוונים לעשייה איכותית שמביאה לתוצאות. אחד המנועים ליצירת השינוי הזה הוא האימון האג'יילי (Agile Coaching) - שמשיק לתחומי האימון האישי, אימון מקצועי, אימון מנהלים ובעצם לאימון באשר הוא אימון - מנוף לצמיחה.
אחת הבעיות הגדולות בהייטק היא העלויות האסטרונומיות - כל פרוייקט עולה הון תועפות, כל עיכוב עולה כסף ומסכן את החברה באיבוד לקוחות פוטנציאליים או הזדמנויות עסקיות - לפעמים פספוס של הזדמנות כזו יכולה לגרום לחברה להתפוגג כליל.
אחת הבעיות הגדולות בהייטק היא העלויות האסטרונומיות - כל פרוייקט עולה הון תועפות, כל עיכוב עולה כסף ומסכן את החברה באיבוד לקוחות פוטנציאליים או הזדמנויות עסקיות - לפעמים פספוס של הזדמנות כזו יכולה לגרום לחברה להתפוגג כליל.


בנוסף, קצב השינוי בטכנולוגיות הוא מהגבוהים שהיו אי פעם בתולדות התעשייה - טכניקות ושיטות שהיינו מומחים בהם לפני שנה, כבר לא מצדיקות את עצמן היום. יש צורך מתמיד בלימוד דברים חדשים, בעמידה בחוד החנית הטכנולוגית והעסקית. אי אפשר עוד לחכות כמה חודשים לתוצרים, צריך לעבוד מהר. צריך להתרגל לשינוי, ולא סתם להתרגל אליו, צריך לקבל אותו כאורח חיים, כמציאות החדשה שלנו. לקוחות לא מחכים, הם משנים את דעתם כי עולמם משתנה, והיצרנים חייבים להכיר בכך ולפתח שיטות כדי להתרגל לשינוי.
אחד הדברים שאנחנו עובדים עליהם באג'ייל קואוצ'ינג הוא צימצום הסיכונים הללו, והקניית יכולות לצוותים להגיב במהירות לשינויים, להשתפר ולהפנים שיטות עבודה שמשתנות בקצב באמת מסחרר. קצב השינוי בעולם רק הולך וגדל. כדאי שנתחיל להתרגל לזה!

הצורך בפיתוח הרגלי למידה והסתגלות לשינויים נמצא בשורש כל תהליך אימוני - אם הוא של תכניתן שצריך להתמודד עם מערכות הפעלה חדשות, אם של הורה שצריך להתמודד עם שינויים בצרכים של ילדיו ובתפקידו כהורה, ואם בדיאטה, הפסקת עישון, שינוי בהתמודדות עסקית וכן הלאה.

השינוי והצורך האנושי להתמודד איתו - הוא אוניברסלי. כולנו כמאמנים מכירים את הצורך הזה, ובעיקר את הקושי שיש למתאמנים שלנו לא רק ללמוד ולהבין מה הם צריכים לשנות - אלא בעיקר לשמר את השינוי הזה, שלא יתפוגג תוך שבוע וחודש אלא יהפוך להרגל לחיים חדשים. וזה בדיוק מה שאימון אג'יילי עושה - עוזר למתאמנים לשנות הרגלים ישנים בצורה אפקטיבית ומהירה, לצאת מאזור הנוחות ולהפוך את ההתמודדות עם השינוי להרגל החדש.
אז מה אנחנו לומדים מאג'ייל שיכול להיות אקטואלי לאימון האישי? בין השאר:
● יצירת קצב קבוע (Cadence), או דופק קבוע (HeartBeat)) - אג'ייל מלמד אותנו לייצר דופק של עשייה תמידית - הצבת יעדים, הליכה לקראת המטרה באופן מיידי, הפקת לקחים והצבת יעד חדש. וחוזר חלילה, במקצב אחיד. "סבב" כזה של הצבת יעד-הליכה למטרה-לקחים-ויעד חדש אורך בתעשייה האג'ילית בין שבוע לארבעה שבועות, ובמשימות נקודתיות מבצעים את זה בקנה מידה קטן - לעתים כל התהליך לוקח שעה או אפילו מספר דקות.
ה"סוד" שמאפשר התמדה בכך לאורך זמן הוא שמירה על אחידות המקצב. צוות שנכון לו לעבוד במקצב של סבב כל שבועיים, ייטיב אם ימשיך בדיוק באותו המקצב לאורך זמן. לא מתפתים "לשנות מקצב" - גם אם יש לחץ לסיים משהו דווקא תוך שבוע וחצי. באג'ייל למדנו ששינוי במקצב כמוהו כמו שינוי בקצב הלב - בטווח הארוך מחיר הזעזוע גבוה מהתועלת המיידית שאנו עשויים להפיק.
 ניראות (visualization) - היא מפתח. דברים קורים כשרואים אותם. אנו נראה את כל מה שעומד בפנינו וננהל אותו. לפעמים נציב לוחות, ופתקים צבעונים המסמלים את הדרך והיעדים שהצבנו. ונייצר שקיפות מלאה עבור עצמנו וחברינו לדרך.
באג'ייל למדנו איך לשקף בצורה ברורה ובלתי ניתנת להתעלמות (Big Visible)
- תהליכים, הלכי רוח, סדרי עדיפויות, בעיות ופתרונות. השימוש בלוחות ניראות (Visibility Charts) וב"מקרני מידע" (Information Radiators) הפך לדבר שבשגרה בצוותים אג'ייליים. לא תמצאו אותם מסתכלים בצג המחשב ומחפשים קובץ עם רשימה של משימות, אלא עומדים ביחד מול לוח ענק על הקיר, שבו רואים את המשימות, התקלות, המכשולים, החוזקות של הצוות והחזון המשותף שלהם. בצורה גדולה וברורה, לעיני כל, מתוך אווירה של אמון, תמיכה הדדית, והנעה משותפת לפעולה (Team Spirit).
הוא מאפשר העצמה של העובד, ומאפשר לו לגלות ולהמציא בעצמו את הדרך הטובה ביותר שבה הוא יוכל לתפקד. זה לא פשוט כמו שזה נשמע - יש צורך בהצבת מסגרות תומכות וגבולות ברורים - וכאן תפקיד המנהל מתהפך ב- 180 מעלות - ממנהל שאומר לעובדים שלו מה לעשות (MicroManaging) למנהל שמגדיר תחומי אחריות, תומך, מגן על העובדים מפני הפרעות ומאפשר להם להוציא מעצמם את המקסימום (Servant Leadership).

**

**
באימון האג'יילי האישי אנו עושים שימוש בכלים דומים - כדי לעזור למתאמן לנהל את תהליך השינוי שלו. השימוש בלוחות ניראות מאפשר לשינוי להפוך להרגל שניתן להתמיד בו אורך זמן.
● שגרה של שיפור מתמיד (Kaizen)- הרעיון בשיפור המתמיד הוא קודם כל, לעשות את זה כל הזמן, ובמנות קטנות. הוא יעיל במיוחד כאשר מסגלים שגרה או איך שאנו אוהבים לקרוא לזה, דופק, שבו בוחנים את העשיה שלנו כל הזמן.
באג'ייל יש תהליכים מובנים שנקראים Retrospective - זוהי מעין "פגישת אימון" קבוצתית בת כשעה, שמתקיימת פעם בשבוע/שבועיים (בהתאם למקצב של הצוות), מנוהלת על ידי מאמן (או Scrum Master - סקראם מאסטר). מטרת הפגישה היא לאפשר לצוות - ביחד כצוות - להגדיר לעצמו מטרות ויעדי שיפור - בתהליכי העבודה שלהם, בהתנהלות הבינאישית, בהתמודדות עם מכשולים ובעיות, ובעצם בכל דבר שהם מזהים כתורם או כמפריע להתנהלות היעילה שלהם ביחד כצוות.
באימון האישי האג'יילי אנחנו גם מפעילים שיטות דומות ליצירת דופק של התקדמות, שיפור ופתרון בעיות אצל המתאמן. הופכים את השיפור עצמו - להרגל לחיים. 
●  הערך כמניע (Value Focus) - על מנת לזהות את הערך עבורי, אני אסגל גישה שבה אני אחשוב על עצמי כעל הלקוח שכספו יקר ודרישות האיכות שלו גבוהות, אולם גם כעל ספק, ואתן לעצמי את השרות הטוב ביותר עבורי.
הצבת העצמי (כמנהל מוצר, או כאחראי באופן כלשהו לתת שירות) בנעליים של הלקוח שלי - זהו עיקרון נהוג ונרכש בתחום האג'ייל. זה מאפשר לנו לחשוב כמו הלקוח ולקבל החלטות - לפעמים לא פשוטות - שמשרתות בסופו של דבר את הלקוח, כנגד לחצים אחרים המופנים כלפינו - מהנהלה, משאר בעלי עניין, ובעיקר - מעצמנו. באג'ייל פותחו כלים וטכניקות מובנות להגדיר את צורכי הלקוח מנקודת המבט של הלקוח עצמו.
באימון האג'יילי האישי אנחנו מיישמים את אותו העיקרון - זיהוי הערך האמיתי עבור המתאמן בכל החלטה או בכל כיוון התקדמות, מתוך מטרה להגיע - ומהר - לשורש העניין, למה שהמתאמן באמת רוצה וצריך בחייו.
● הליכה בצעדים קטנים  - (Baby Steps) קטן יותר, קל יותר לשליטה, קל יותר לטעות וקל יותר לתקן.
שינוי אפקטיבי ויכולת לגרום לדברים לקרות n,rjaho הכי טוב - מניסיוננו - בהדרגה (Incremental) ובהבנה נכונה את האירועים מול המציאות המשתנה (Feedback Loop).
דופק אג'יילי (שמוזכר למעלה), במנות קטנות מייצר את היכולת להתמודד עם שינויים, להשתנות איתם וללמוד.
הדופק הזה, במנות קטנות, יוצר זרימה של עשייה, שיגרה, אולם שיגרה מיוחדת ומעניינת שמייצרת תחושת הצלחה. ברגע שנתרגל, השגרה תהפוך להיות חלק מאיתנו. והשינוי לחלק מההרגל.
● אני מארגן ומנהל את עצמי, ואני לומד לעשות את זה גם לאחר מכן, לא רק עכשיו באימון.
הרעיון של ניהול עצמי וארגון עצמי (Self Organization) הוא מהותי באג'ייל -
עקרון הניהול העצמי, קבלת החלטות ולקיחת אחריות עליהן (הן על ההצלחות והן על הכשלונות) - הוא חלק מהותי גם באימון האג'יילי האישי - בהתנהלות של המתאמן בתהליך האימון, כלפי עצמו בחיים וכלפי הסובבים אותו. 
ועוד ועוד...כל כך הרבה.... ישנה תשתית שלמה בלב ליבו של האג'ייל שבסופו של דבר מאפשרת עשייה וצמיחה תמידית. שיפור מתמיד. שיפור מתמיד כהרגל לעבודה ולחיים.
אז מה הלאה?
את הידע, השיטות והתפיסה האג'יילית אנחנו לוקחים עכשיו אל העולם של האימון האישי - במיזם שנקרא ג'לי - אימון אג'יילי. זוהי כתבה ראשונה בסדרה.
אתם מוזמנים לקרוא עוד על אג'ייל ואימון אג'ילי - בבלוג שלנו, ב- SCOOPIT
וכמובן ליצור קשר!
תוכלו גם לקרוא בספר שאנחנו כותבים כרגע על השיטה - המיועד למאמנים אישיים ומכיל "ארגז כלים", שלקחנו מעולם האימון האג'יילי בהייטק והתאמנו לעולם האימון האישי.
והעיקר.. אל תשכחו ליהנות מהדרך - זה גם אחד העקרונות החשובים באג'ייל.
שירלי רונן הראל ואבי נפרסטק - שניהם מאמנים אישיים ופעילים זה שנים רבות בתעשיית ההייטק. חברים בקבוצת Agile Life ששמה לה למטרה לקחת את האג'ייל לתחומי חיים אחרים (חינוך,אמנות, חברה ועוד), ושותפים בפרוייקט ג'לי - אימון אג'ילי - שמיועד להביא את האג'ייל לעולם האימון האישי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה