יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

תהליך הגילוי האישי בשיטת אג'ייל: (The discovery process).

באחד הפוסטים הקודמים הצגתי בצורה מאד כללית את התשתית האגי'ילית אשר אני ממליצה להתפתחות אישית. בפוסט זה, נבחן את חלקו הראשון של התהליך, שהוא תהליך 'הגילוי'.



כשמו כן הוא, בשלב הגילוי נגלה את דרכנו. אחרי הכל, כאשר אדם מעונין להתפתח באופן אישי באיזשהו תחום או להתמודד עם מצב או שינוי כלשהו (ולא משנה באיזו שיטה הוא עושה זאת), רצוי שיזהה את תחום הענין שלו, ימקד אותו, יציב יעדים ברמה מסויימת ויגיע להבנה מספקת מהיא הדרך הצפויה לו.

ולכן, כחלק מתהליך הגילוי:
  •          נבין לאן אנחנו רוצים להגיע. זה יהיה ה"חזון".
  •          נייצר תמונה גדולה של הדרך שנרצה ללכת בה ומה נרצה להשיג. אול הן אבני הבנין.
  •          אל מול עולם היכולות, הקשיים והכלים העומדים לרשותנו.
  •          נכין את עצמנו לעבודה מעשית.
כל אלו יעמדו בפננו לבחינה גם בהמשך הדרך, היות ותהליך הגילוי האג'ילי הוא אינטראקטיבי  הוא משתנה ומתעצב כך הזמן, גם כחלק  מתהליך העבודה ולא רק מאנליזה שנעשית בתחילת הדרך.



אין טעם לבצע תהליך גילוי ארוך לפרטי פרטים מראש של כל היעדים, המטרות, המשימות ,היכולות והקשיים שעומדים בפנינו. זה בזבוז גדול של זמן ומאמץ. המציאות שבה נלך תספק לנו כל הזמן אנפורמציה נוספת שיש להתחשב בה. ולכן, 'נגלה' רק "מספיק" על מנת שנוכל להתחיל לעבוד ולהשיג תוצאות.
אם כך ,תהליך הגילוי יעשה בהדרגה, לפי הצורך. בתחילה 'נגלה' רק מה שצריך ומספיק על מנת להתחיל לזוז, בהמשך, כשנצא לדרך הביצועית, נגלה ונגדיר את עצמנו שוב לפי תוצרי הגילוי שכבר ביצענו ולפי הפידבקים שנקבל בצעידה בדרך הביצועית.

אז איך 'מתגלים' ?

1.      נתחיל בכך שנבין, מה אני עושה פה בכלל, כלומר, למה בחרנו להשתנות, או מהם האתגרים העומדים בפני כרגע שבגללם אני כאן בוחר לעשות שינוי. 
2.      נמשיך בכך שנבין לאן אני רוצה להגיע כך שנוכל לבנות את החזון המתאים לנו.
החזון  = לאן, ישקף את המקום אליו נרצה להגיע. אנו נייצר ממש תמונה ויזואלית אמיתית היכן ניהיה בסוף הדרך. ישנן טכניקות רבות ומגוונות להגדיר  את ה'לאן' שלנו.


ה 'לאן' שלי , יכול להיות קטן, או גדול. מתחומי חיים שונים או ממוקד בתחום אחד. אם הוא גדול מידי, אני אדאג לפרק אותו למדרגות קטנות יותר או למספר תחומים. אם הוא ממוקד מידי, אני אנסה להבין אילו עוד .

3.      אני גם אבחן את היכולות שלי. תהליך הבחינה הזה יכול להעשות כחלק מיצירת החזון או בנפרד. יתכן ואני אף אשנה את דרכי ואת חזוני בהתאם.
בעולם שבו אני מייצר מוצרים למשל, אני אבחן את המכונות בפס הייצור, מה יש לי או חסר לי ולפי זה אראה מה אני צריך על מנת לגרום לדברים לקרות. לא הייתי רוצה להתחייב לייצר מוצר שלמעשה אין לי כוח אדם לעשות כן. לא כך?! ולכן במידה ויש צורך אני אשנה, ואשתנה בהתאם.
ולכן , אני גם אנסה לקבל תמונה על איזה אזורים מושפעים ב 'לאן' שלי, מהם המחירים שעלי להתחשב, מהם הכוחות והחולשות שלי, איזה בורות מחכים לי בדרך, איזה כלים יש ברשותי.
 נמשיך  להזין את הכוחות והכלים לכל אורך התהליך. לא רק בשלב הגילוי.


4.      צעד הבא יהיה לפרק את ה'לאן' שלי ליעדים ומטרות יותר ברורים. נקרא להם , "אבני הבנין" שלנו. כאלו שמימושם ה"מספיק" יביאו אותי להגשמת ה'לאן' שלי.
  •        אני אבין מאילו אבני בנין בנויה הדרך שלי .
  •        אני אבין מהו הערך בכל אחת מהן.
  •        אני אבין מה ניתן לביצוע ועל מה אפשר לוותר ובכל זאת להגיע לאן שאני רוצה.
נניח שאני רוצה לבצע שינוי בקרירה. אבני הבניין שאני אייצר לי לדרך יושפעו מסוג השינוי שאני רוצה לבצע. אם למשל אני רוצה להיות עצמאי בתחום הייעוץ בעוד כשנה, כחלק מה'לאן' שלי, אבני הבנין , לא יהיו מכוונים אך ורק לעסק, רצוי שאני אסתכל על כל התמונה הגדולה ואבין מהם תחומי השינוי המשפחתיים, או הפיננסיים או  כאלו שיבטיחו שמערכות אחרות המושפעות ישארו בתמונה.

אני אמשיך לייצר אבני בנין גדולות בשביל להגיע לאן שאני רוצה עד שאבין, לגבי כל אבן בנין, מהיא ומה יגדיר אותה כעשויה. אולם, אבין מספיק על מנת לבחור במה אני רוצה להתחיל לעבוד.
היכולת שלנו להגשים מטרות תלויה לא פעם ביכולת שלנו לראות אותן לנגד עינו. לראיה יש חלק גדול בקידום לקראת עשיה. זה לא רק ראיה פיזית כך שהמטרות נמצאות על הלוח נגד עינינו, אלא גם חשוב שאני אייצר תמונה של הסוף בדמיון שלי.

ולכן, כדאי מאד שאני אדאג להבהיר לעצמי כבר בשלב זה בצורה כללית ביותר  דברים כגון:

  •       מה עושה אבן בנין למוצלחת?
  •       מתי היא נחשבת גמורה? מהם ההתנהגויות שיציינו כי הגעתי למקום שרציתי להיות בו? זה לא חייב להיות בפרוט לפרטי פרטים, אם כי מאד רצוי שאני אדע רק בגדול איך זה יראה לי בסוף.
ברגע זה יצרתי את הבנק הראשוני שלי שלי המכיל את אוסף הענינים שעלי לעשות או לטפל.

5.      נייצר נראות (אם לא עשינו את זה עוד קודם. ואפילו רצוי J) אני אראה את הבנק שלי ואשים אותו על לוח או על חלון או בכל מקום שבו אני אוכל להתקל בו ולראות אותו.




כחלק מתהליך הגילוי, אני מגלה  חוזקות, וחולשות שעלי להזהר מהם בדרך. גם אותם, נמפה על גבי הלוח, על מנת שנוכל להשתמש בהן בעתיד.



חיבור מתמיד לתמונה הגדולה :

בנוסף , כחלק מתהליך הגילוי, עוד טרם נתחיל בעבודה הפרקטית, ולאורך כךל התהליך, נסתכל על התמונה הכללית של החזון שלנו, המרכיבים שלו, ופחות או יותר על הדרך בה נרצה ללכת. רצוי שנתאים את הניראות לצרכים שלנו. אם חשוב לנו לראות תחומים שונים של עשיה, אז בואו ונצבע אותם בצבע אחר. אולי חשוב לנו לראות עדיפויות או אזורים מסוכנים. אז קדימה, לכו על זה... תייצרו את הלוחות המתאימים לכם.( בענין הלוחות עוד נדון בהרחבה רבה בהמשך.

6. אני אסדר את האבנים שלי לפי הערך והחשיבות שלהם בעיני. אבל לא חייבים לסדר את הכל עכשיו, באמת רק את מה שצריך.

 תכנו אבנים שבתוכם יש דברים יותר חשובים או פחות חשובים מאזורים אחרים, ולכן אני אדאג להראות את זה. אם צריך, אני אסמן אזורים בבנק שלי כחשובים יותר או פחות. כמובן שאני אשתמש בצבעים או במדבקות או בהערות העיקר שאני אוכל לקבל תמונה לאן אני רוצה להגיע ובגדול מה אני צריכה לעשות כדי להגיע לשם.



7. הכנה לעבודה.


ראשית לגבי אותן אבנים אשר בעדיפות גבוהה יותר, רצוי שאני קצת אלמד יותר מה הן אומרות ואפריד אותן כהכנה לעבודה:

  •       אם יהיה צורך, אני אייצר לי נראות יותר טובה של האבנים שלי דרך הגדרת הגודל שלהם. האם היא גדולה או קטנה?
  •       מה המאמץ הדרוש?
  •       האם היא מרוכבת מצעדים או שיש צורך להכין אותה?
  •       במקרה ויש צורך אני אקח אבן ואפרק אותה לאבנים יותר קטנות, המכילות התחלה של תוכנית עבודה. אבל רק כמה שצריך. לא יותר מידי. לרמה מספקת על מנת לראות תמונה גדולה.
כעת, אני אכין לעצמי כמה אבנים לעבודה מידית כלמור, יהיו מספר 'מטלות' לעשיה, שקשורות לאבנים מסויימות או לכאלו שנראות לי הכי חשובות כרגע לעבודה.
את האבנים הללו בחרתי כבעלות ערך ברור עבורי להתחיל מהן את העשייה. הן יהיו קטנות מספיק על מנת שהן יוכלו  להתחיל ולהסתיים בתוך פעימה אחת שלי . האבנים הללו הן כאלו שהגודל שלהן ברור לי וברור לי מה צריך לעשות על מנת להשיגן. (ברור שלא כל הבנק שלי מפורק בצורה כזו, רק חלק ממנו, החלק שיש בו הכנה לפעימה הבאה.)

 המטרה, להתחיל בקטן. לא נפרט לפרטים את מה שלא צריך, רק את הנושאים הנוגעים לעשיה מיידית וקרובה. אבנים גדולות ומסובכות יכולות לעורר פחד ועימו הפסקת עשיה. צעדים קטנים , מאפשרים עשיה.








סימני דרך:

1.      נבין מה אנחנו עושים פה.
2.      ניצור את החזון = לאן, את היכולות והקשיים הצפויים לי.
3.      נייצר את הבנק שלנו: נפרק את ה'לאן'  לאבני בנין עיקריות.
4.      נבין לגבי אבני הבנין איך הם יראו בסוף ומה יעשה אותן למוצלחות. אולם רק 'מספיק' על מנת שנוכל להתחיל לעבוד.
5.      נקצה מספר מועט של אבנים שאיתם נרצה להתחיל לעבוד.
6.      נכין אבנים לעבודה. נבין אבנים אלו, נפרט אותן יותר אם יש צורך ונחלק אותם למשימות קטנות יותר אם יש צורך. נקפיד לעשות כן רק לאבנים בעלות ערך עבודה בטווח המיידי.
7.      נכין משימות לעבודה בפעימה. רק כאלו שיוכלו להתחיל ולהסתיים באותה הפעימה.
8.      ניצור נראות לכל אורך התהליך.
9.      נקפיד להישאר מחוברים לתמונה הגדולה כל הזמן.
10.  וכמובן , לא נשכח להנות מהדרך!


מקורות וקריאה נוספת :

·         Scrum and XP from the Trenches | http://www.crisp.se/bocker-och-produkter/scrum-and-xp-from-the-trenches
·         Agile Project Management with SCRUM by Ken Schwaber.
·         Lean Software Development by Mary Poppendieck and Tom Poppendieck


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה